Wednesday, September 16, 2009

Tiket bas pun wujud DISKRIMINASI


Bidang pengangkutan (transportation), Alhamdulillah, orang Melayu yang sedang mempelopori dan mengungguli arena ini di Malaysia.


Rapid KL, LRT, Monorel, Transnasional, MAS semuanya adalah syarikat BUMIPUTERA. Durian Burung? Ya, juga syarikat bas ekspres orang Melayu.


Dalam erti kata lain, dalam bidang ini dapatlah kita sedikit sebanyak berbangga di segenap ruang udara dan lebuh raya.

Tapi, ada kisah disebaliknya ingin saya ceritakan berkenaan tiket bas.

Lokasi di stesen bas Pekelilling, Titiwangsa, Kuala Lumpur.

Hari ini saya pulang ke kampung bersama seorang sepupu lelaki. Destinasi kami, Jengka 16 di Bandar Pusat Jengka (kami cucu peneroka FELDA).

Bas yang kami naiki, kalian boleh lihat melalui gambar diatas.

Kebetulan, semalam saya menghadiri majlis berbuka puasa bersama Khairy Jamaluddin dan saya sempat menanyakan soalan berkenaan bagaimana caranya Malaysia mahu terus mara dan mencapai status negara maju dalam keadaan lanskap politik perkauman yang sangat menebal di dalam negara kita sekarang.



Saya memberi contoh negara seperti Canada, UK, USA, Australia dan Switzerland semuanya negara yang berstatus maju tetapi mereka adalah negara IMIGRAN, bermakna tiada konsep perkauman yang menebal seperti di Malaysia.



Apa yang dijawab Khairy, jujur saya katakan saya sudah lupa. Namun, jawapan yang diberikan memang menyakinkan dan beliau menjawab tepat soalan tersebut.


Tetapi, jika beliau bersama kami petang tadi dan bersama-sama membeli tiket bas tersebut, pasti beliau akan tersenyum dan terfikir semula jawapan yang diberikan kepada sidang yang hadir semalam.





Sedikit dialog dibawah..


"Abang, tiket ke Jengka untuk 2 orang..ada?"



"Sekejap...Ada, ko tunggu jap"



Saya dan sepupu terus berdiri di hadapan kaunter tiket
kemudian, datang 3 perempuan berbangsa Cina.


"Hello, saya mau itu tiket 3 olang pigi Jengka pukul blapa ada?"



Brader tersebut diam. Pandang kearah mereka dan menjawab


"Nanti-nanti, tiket u orang kena beli nanti, sebab tiket sudah habis, tunggu time bas nak gerak kalau tak ada orang naik, baru u orang beli."


Saya yang terdengar perbualan mereka jadi bengang,

"Bang, tadi kata suruh tunggu kejap, abg kata kat diorang tu tak ada tiket dah?


"Kejap la!! Diorang tu Cina, tak payah nak sibuk-sibuk pasal diorang tu, korang punya ada. Sabar jap"




Baik, sekarang, anda nilai sendiri keadaan di Malaysia. Bukan semua peringkat kita boleh mengintegrasikan pemikiran mereka.



Negara MODEN? MAJU?



Kita kadang-kadang suka berangan-angan.



SAYA PUN MELAYU, TAPI SAYA TAK SUKA KALAU KEADAAN BEGINI BERTERUSAN.






6 comments:

Julia Syalina said...

i never thought about that before.
cant believe it still got racist between us.
pelik2.
tiket bas je pun!
perlu ke diskriminasi?
i thought everybody's got their own right to have the ticket bus since they are paid the same price for it.
zzz.
>.<

afiq said...

Salam Aidilfitri.. Ampun maaf andai terkasar bahasa... tersalah budi bicara.. tersilap tutur kata.. maafkanlah sesama kita...

*still tajam blog ni... mcm dulu... :)

fiD said...

dengar kate syarikat mukmin (ubat gigi) milik sepet??

Farhan Ghadzali said...

Oh..?

Iya ke Fid? Saya tak tahu plak bekenaan tu?

kalau ada mungkin saudara boleh berkongsi bersama selepas ni..

ekramhakim~ said...

terima kaseh kepada tuan rumah kerana sudi berkongsi..

kalau blh,sy teringin nak tahu apa yg KJ jawab kepada soalan saudara itu..

dan saya juga berhajat nak tahu apa pandangan saudara mengenai sekolah satu aliran..

terima kasih=)

the-one-who-must-not-be-name said...

hm..mmg byk kes cm ni.
ikotkn tgk sekeliling kt sni, chinese pn sme jgk kn.bukan ape, diorg kalo boleh nk majukn bgse mereka diorg akan mmbeli di kdai bgse mereka.kalo perasan, diorg akan cr kedai yg bngse diorg dlu utk mmbeli.kalo xde bngse diorg menjual apa yg diorg nk beli, baru diorg cr bgse laen.kalo bab mknan jrg la.selalunya kedai runcit