Friday, October 9, 2009

Sembang HUDUD - Antara YB Muda dan Seorang Remaja


Pernah dahulu, penulisan saya berkisar tentang hudud. Ketika itu, penulisan saya mendapat banyak perhatian rakan-rakan blogger yang mengunjungi blog ini ketika itu.


Ada yang bersetuju, tidak kurang juga yang menghentam. Mungkin ketika itu bahang PRU 12 masih membara. Tapi tidak mengapa, saya ambil mana yang untung dan buang mana yang rugi untuk dipelajari di kemudian hari.



Post kali ini juga berkenaan hudud, yang pasti, ini bukanlah "penulisan asli"
sepertimana yang terjadi tempoh hari, tetapi ini adalah dialog antara seorang YB muda dari proksi pembangkang dan anak remaja yang cuba menambah ilmu yang tidak seberapa di dalam dada.



Sembang bermula pada jam
2:36am di sebuah laman sembang Internet.

(Soalan)

Remaja:

Saya tertanya-tanya jawapan brkenaan hukum hudud dan pengimplementasian dlm keadaan heterogeneous Malaysia..

boleh atau tidak??


YB Muda:

soalan ni kompleks

bukan senang nak jawab dengan ringkas

ttp perkara akhirnya dalam suasana kita hari ini saya fikir kena lihat dari sudut fiqh awlawiyat

fokus pada maqasid syariah


Remaja:

oh?

maknanya, bukanlah menjadi sesuatu yang wajib untuk kita melakukan hudud pada masa sekarang?

begitu?

cukup untuk kerajaan melakukan teras 5 perkara dlm maqasid syariah shj?


YB Muda:

susahlah nak kata wajib atau tidak

sebab itu saya kata soalan ni kompleks

saya pun bukannya pakar

cuma dalam banyak aspek dulu pun Rasulullah buat secara berperingkat-peringkat

undang2 syariah pun sudah terlaksana di Malaysia sebahagian besarnya

pada zaman pemerintahan islam pun wujud undang2 paralel antara syariah dan mahkamah parsi / romawi

sbmn hari ini wujud antara sivil dan syariah

lebih baik tanya expert2 sket


macam YB Khalid Samad, YB Yusmadi Yusuf ataupun DSAI sendiri

;)

dan kita kena rujuk pembentukan malaysia berdasarkan muafakat perlembagaan

sbgmn rasulullah berpegang pada piagam madinah dan perjanjian hudaibiyyah

tapi pokok pandangan saya sbgmn disampaikan.


**Dialog sebagaimana yang telah di "copy paste".

Jadi, kesimpulannya, "kompleks" jika menurut kata YB Muda ini dan jawapan beliau adalah sama seperti seorang lagi YB Muda dari pakatan kerajaan. Juga, siapalah saya untuk merungkai secara lebih terperinci, sekadar mahu berkongsi pengetahuan bersama rakan-rakan blogger lain.




Siapa YB MUDA & REMAJA??


YB Muda:

YB Nik Nazmi Nik Ahmad


Remaja:

Farhan Ghadzali







Friday, September 18, 2009

Selamat Hari Raya.




Malam ini saya berkesempatan menunaikan Solat Isya' dan Tarawikh bersama Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.

Dalam tazkirah beliau, memang banyak input yang mampu memberi impak positif kepada semua jemaah.

Ramadhan akan meninggalkan kita, dan harapnya semoga umur yang panjang dikurniakan ilahi agar dapat kita dapat menemui Ramadhan sekali lagi.



Alhamdulillah,

dalam masa yang sama,kita akan menyambut Syawal.




Cuma mahu memetik sedikit kata-kata beliau sebentar tadi ketika memberi sedkit tazkirah



"Hidup ini akhirnya adalah mati, maka tiada apa yang perlu dibanggakan"




Jadi bersempena hari dan bulan yang mulia saya ingin mengucapkan,



Selamat Hari Raya,

mohon maaf kepada sesiapa yang ada saya terkasar bahasa,

terlanjur kata dan perbuatan yang mungkin mengguris hati tanpa saya sedari.

Sesungguhnya, saya tetap insan biasa dengan sejuta kekurangan.

Pengalaman dan ilmu menjadikan kita lebih matang.


"Maaf Zahir dan Batin"









Wednesday, September 16, 2009

Tiket bas pun wujud DISKRIMINASI


Bidang pengangkutan (transportation), Alhamdulillah, orang Melayu yang sedang mempelopori dan mengungguli arena ini di Malaysia.


Rapid KL, LRT, Monorel, Transnasional, MAS semuanya adalah syarikat BUMIPUTERA. Durian Burung? Ya, juga syarikat bas ekspres orang Melayu.


Dalam erti kata lain, dalam bidang ini dapatlah kita sedikit sebanyak berbangga di segenap ruang udara dan lebuh raya.

Tapi, ada kisah disebaliknya ingin saya ceritakan berkenaan tiket bas.

Lokasi di stesen bas Pekelilling, Titiwangsa, Kuala Lumpur.

Hari ini saya pulang ke kampung bersama seorang sepupu lelaki. Destinasi kami, Jengka 16 di Bandar Pusat Jengka (kami cucu peneroka FELDA).

Bas yang kami naiki, kalian boleh lihat melalui gambar diatas.

Kebetulan, semalam saya menghadiri majlis berbuka puasa bersama Khairy Jamaluddin dan saya sempat menanyakan soalan berkenaan bagaimana caranya Malaysia mahu terus mara dan mencapai status negara maju dalam keadaan lanskap politik perkauman yang sangat menebal di dalam negara kita sekarang.



Saya memberi contoh negara seperti Canada, UK, USA, Australia dan Switzerland semuanya negara yang berstatus maju tetapi mereka adalah negara IMIGRAN, bermakna tiada konsep perkauman yang menebal seperti di Malaysia.



Apa yang dijawab Khairy, jujur saya katakan saya sudah lupa. Namun, jawapan yang diberikan memang menyakinkan dan beliau menjawab tepat soalan tersebut.


Tetapi, jika beliau bersama kami petang tadi dan bersama-sama membeli tiket bas tersebut, pasti beliau akan tersenyum dan terfikir semula jawapan yang diberikan kepada sidang yang hadir semalam.





Sedikit dialog dibawah..


"Abang, tiket ke Jengka untuk 2 orang..ada?"



"Sekejap...Ada, ko tunggu jap"



Saya dan sepupu terus berdiri di hadapan kaunter tiket
kemudian, datang 3 perempuan berbangsa Cina.


"Hello, saya mau itu tiket 3 olang pigi Jengka pukul blapa ada?"



Brader tersebut diam. Pandang kearah mereka dan menjawab


"Nanti-nanti, tiket u orang kena beli nanti, sebab tiket sudah habis, tunggu time bas nak gerak kalau tak ada orang naik, baru u orang beli."


Saya yang terdengar perbualan mereka jadi bengang,

"Bang, tadi kata suruh tunggu kejap, abg kata kat diorang tu tak ada tiket dah?


"Kejap la!! Diorang tu Cina, tak payah nak sibuk-sibuk pasal diorang tu, korang punya ada. Sabar jap"




Baik, sekarang, anda nilai sendiri keadaan di Malaysia. Bukan semua peringkat kita boleh mengintegrasikan pemikiran mereka.



Negara MODEN? MAJU?



Kita kadang-kadang suka berangan-angan.



SAYA PUN MELAYU, TAPI SAYA TAK SUKA KALAU KEADAAN BEGINI BERTERUSAN.






Tuesday, September 15, 2009

Kutuk saya?..Lantak Pi Lah


Tun Dr Mahathir, di kutuk MIC.

Reaksi beliau, tenang dan bersahaja. Ya, beliau memang "cool" dan "sempoi"
Dalam kata lain, apa anda lihat dalam gambar di atas, maka itulah Tun.

Gambar diatas tak diambil dengan kamera Canon EOS 5D, cuma sekadar kamera telefon 1.3 megapixel biasa. Apapun, beliau tak kisah. Walau dalam GUARDIAN di KLCC dan dimana-mana, itu bukan masalah.

Di kutuk MIC? lagi tak kisah! Janji UMNO menang.

Pendapat saya, ianya adalah strategi BN dalam meraih sokongan orang Melayu di DUN Pinang nanti. Kalkulus mereka mudah saya kira, iaitu biar Tun jadi "bahan" maka UMNO akan tahan dan lawan mereka yang dianggap biadap ini.

Bila ini terjadi, populariti UMNO tambah-tambah Pemuda UMNO akan meningkat, jadi orang Melayu akan rasa terbela.

(Padahal nanti Samy Vellu confirm "kipas" Tun semula)

Strategi ini saya lihat telah menyebabkan PAKATAN RAKYAT berjaya memenangi kesemua pilihanraya kecil.

Biar Anwar, Kit Siang, Karpal, Tok Guru Nik Aziz berbalah kemudian dah dekat nak mengundi keluar gambar mereka bersalam atas pentas kempen. Timbulkan isu arak di Selangor lah, isu hudud lah, macam-macam isulah, tapi lepas pilihanraya, BN ke PR, boleh kata dua-dua pun sama.

Politik sememangnya licik

Tapi untuk merungkai formula mereka, tak susah seperti yang disangka.

*kutuk dan mengumpat perbuatan biasa manusia, biar mereka menyumbang pahala dan kita dapat habuannya..InsyaAllah*








Thursday, August 27, 2009

Arsenal VS Man U


Pada hujung minggu ini, Arsenal bakal menentang Manchester United di Old Trafford.

Siapa yang bermurah hati di bulan Ramadhan yang mulia ini untuk "sponsor" saya pergi sana?

hehe..




(gambar amatur di bawah)



Sunday, August 2, 2009

Versi Khas : Internal Security Act (ISA)

Sejujurnya, berdemonstrasi adalah satu instrumen yang salah, bagaimanapun saya sebenarnya menyokong agar ISA DIMANSUHKAN.


Pertama, sejarah kewujudan ISA suatu ketika dahulu dan dibandingkan dgn konteks semasa pada waktu kini tidak lagi relevan. Dulu mungkin ya kita ada ancaman komunis dan bertepatan untuk mereka ditangkap tanpa sebarang perbicaraan.




Namun kini, kita tanya diri kita sendiri ISA sebenarnya untuk apa?..contohnya tak cukupkah Akta Hasutan 1970 untuk kita jaga 4 perkara sensitif berhubung Islam,hak bumiputera,B.Melayu, dan Raja2 kita?
Dalam konteks US, sememangnya penggunaan Patriot Act diperlukan untuk mengelakkan ancaman pengganas. Pernah kita dengar ahli2 politik mereka dari Republican atau Democrat ditangkap atas alasan "berpolitik"? sedangkan ketika berkempen calon presiden sekalipun, isu kulit dibangkitkan disana?



Kedua, Apabila kita berbicara mengenai undang-undang ia MESTI ADIL. Merujuk kata-kata Plato "Unjustice law can not call a law anymore". Tidak perlu untuk saya bercerita mengenai perspektif Islam kerana kita sedia maklum bahawa pihak PAS sudah lama menentang akta ini dan mereka hujankan Barisan Nasional dengan pelbagai dalil-dalil dari spektrum Islam.



Ketiga, penggunaan ISA kini pada hemat saya lebih kepada kepentingan politik. Mungkin agak keterlaluan untuk saya katakan sedemikian tetapi itulah realiti yang yang perlu dihadapi oleh kita dan sekiranya perkara ini tidak dihentikan, mahukah kita melihat BN hilang 2/3 lagi kerusi sekali lagi?



Pandangan kami orang2 muda malahan saya sendiri merasakan sudah wujud satu stigma masyarakat yang sudah sukar diubah masa kini bahawa sekiranya tindakan ISA diambil keatas "ahli-ahli politik" maka ada udang disebalik batu atas tindakan ISA terbabit. Lebih parah lagi jika stigma ini tidak dipecahkan sekarang maka generasi 20-30 tahun lagi akan turut berfikiran serupa.



Keempat, berkenaan kos, mereka yang ditangkap atas alasan menjaga ketenteraman negara, dijaga makan minum, kehidupan mereka ditanggung juga oleh kerajaan 100% malahan perkara ini juga sebenarnya memberikan kesan berganda kepada kerajaan. Sudahlah dituduh menyalah guna kuasa, kemudain terpaksa pula untuk megeluarkan kos untuk kehidupan pesalah2 ISA. Duit siapa? Rakyat. Jikalau benar mereka ini mengganggu ketenteraman negara, kita sepatutnya mencontohi Thailand, dimana kalau tidak salah saya memancung terus pesalah-pesalah terbabit.



Jikalau wang tersebut disalurkan ke jalan yg lebih menguntungkan adalah lebih baik. Dapat sedikit sebanyak membasmi kemiskinan, menaik taraf sekolah2 dan infrastruktur daripada membelanjakan duit kepada mereka yang dikenakan ISA.



Percayalah, kadang2 desakan orang ramai menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena berkenaan sesuatu perkara. Dan perkara itu kini adalah ISA.Kini, kerajaan diberi pilihan untuk menerima atau membasmi kekalahan. Saya yakin, selemah-lemah perubahan yang perlu diambil kerajaan adalah "rebranding" semula akta tersebut. Jelaskan kembali KONSEP dan PELAKSAAN yang baru selepas penjenamaan semula tersebut kemudian tindakan diambil perlu lebih berhemah.



** mengkritik tak semesti saya pembangkang, saya percaya melalui kritikan ilmu dapat berkembang.

Terima Kasih
.

Thursday, July 23, 2009

Apa Maknanya?











"Katakanlah (Muhammad), wahai orang-orang kafir! aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah, dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,
dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah apa yang aku sembah UNTUKMU AGAMAMU DAN UNTUKKU AGAMAKU"
(Surah al-Kafiruun : 1-akhir)


Saya tidaklah mempunyai ilmu agama yang tiggi jika dibandingkan dengan segelintir "golongan" ini yang pada pandangan manusia lain, kononnya mempunyai pegangan yang kuat ,ilmu yang tinggi dan kononnya mereka dalam "jalan" yang benar dari saudara Islam mereka yang lain.


Namun, berdasarkan ilmu yang ada tak seberapa ini, saya kira apa rasionalnya "saudara-saudara Islam" saya diatas lakukan?


Adakah perbuatan mereka boleh dikategorikan seperti dalam ayat (Luqman :13)?

Demi politik mereka sanggup melakukan perkara yang meragukan..




"Katakanlah lagi (kepadanya) : Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?"
(Surah Al Zumar: 9)

Saudara mereka yang mereka tuduh sekular pun tidak melakukan perbuatan seperti ini.



Anda nilailah sendiri.





Tuesday, July 14, 2009

Versi Khas : PPSMI






*Sila luangkan sedikit masa anda untuk artikel “versi khas” saya ini..





Saya adalah antara jutaan pelajar yang mahu memberi respon terhadap pemansuhan PPSMI. Pemansuhan tersebut diumumkan pada petang 8 Julai. Saya pasti, keputusan tersebut disambut dengan sorak gembira sesetengah lapisan masyarakat, namun tidak bagi saya.



Pada saya, perlaksanaan PPSMI belum lagi mencapai tahap klimaks untuk kita ukur sejauh mana kejayaan dan kesinambungannya. Dengan sistem yang baru diimplementasikan ini, adalah menjadi tidak wajar untuk menjatuh hukumkan sehingga sedemikian rupa dan akhirnya…mencantas masa depan para pelajar!



Kenapa saya sokong PPSMI, mudah, kerana Bahasa Inggeris adalah bahasa IT, Sains, Matematik dan Ekonomi. Setiap saat cetakan demi cetakan dalam bidang-bidang ini dikemaskini dalam Bahasa Inggeris dan menjadi satu keperluan untuk kita mengejar dan bersaing dengan negara-negara maju untuk menguasi bidang-bidang diatas. Sekiranya ianya dikembalikan dalam pembelajaran bahasa Melayu, selama ini (sebelum perlaksaan PPSMI) adakah dapat kita lihat Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) mahupun Dewan Bahasa dan Pustaka( DBP) mampu memainkan peranan yang sebaik mungkin untuk mencetak, menterjemah setiap buku dan kertas-kertas kerja yang mana kita sedia maklum kesemuanya datang dari bahasa Inggeris?


Benar, kita kekurangan sumber tenaga pengajar dalam perlaksanaan sistem ini. Hakikatnya, pemikiran kita harus ditekankan untuk jangka masa panjang. Adakah kerana dengan alasan tersebut, maka kita perlu terus mengaku kalah? Jawapan yang sesuai adalah dengan meningkatkan mana-mana kekurangan dan membaiki segala masalah dalam hal ini, Perlu diingatkan, kita juga sebenarnya berhadapan dengan realiti masalah kekurangan pengajar yang berkualiti untuk mata pelajaran bahasa Inggeris itu sendiri, maknanya, jika kerajaan ada jawapan yang terbaik untuk menangani masalah tersebut, seharusnya kerajaan juga mampu memberi kesan dwi terhadap PPSMI. Setahu saya, usaha yang dilakukan kerajaan adalah cukup baik buat ketika ini dengan pelbagai kursus dijalankan seperti guru-guru perlu mengikuti kursus 6 bulan setahun 2 kali dan sebagainya. Tambahan dengan jumlah lambakan lepasan pelajar dari Universiti yang sedang menganggur memungkinkan masalah ini mampu diatasi sekiranya tenaga mereka ini digembleng dengan bijak. Ini tidak termasuk dengan pelan-pelan induk pendidikan yang telah dirangka bagi mengangkasakan lagi dasar ini dahulu. Bagaimana dengan kos selama ini? Perlukah kita diam begitu saja bila bermillion-milion sudah dilaburkan?



Butang PANIK terus ditekan pihak pembangkang apabila mengatakan pelajar-pelajar luar bandar menunjukkan perkembangan negatif apabila bahasa Inggeris yang asing pada mereka digunakan sebagai bahasa pengantaraan. Sekaligus, mereka ini terus terkebelakang dengan pengenalan kepada Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Sedarkah mereka (pihak pembangkang), mengenalkan kepada para pelajar segala perkataan atau frasa dalam Sains dan Matematik untuk kali pertama sememangnya menyusahkan. Tidak kira dalam apa bahasa sekalipun!.Sudah sampai waktunya kita membezakan baik buruk pemainan politik "FEAR & TRUST". Seringkali kita dimomokkan dengan politik ketakutan dan menolak politik kepercayaan. Akhirnya, kita terpaksa akur dan tunduk dengan mainan politik momokan dan panik yang sering dimainkan pihak pembangkang.



Statistik demi statistik terus dibuat bagi memperkuatkan hujah masing-masing. Sesetengah pihak mengeluarkan kajian Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (PEMBINA) yang mengeluarkan banyak angka kegagalan dari PPSMI. Perlu diingat, statistik dibuat dengan berasaskan agenda dan motif. Saya sokong dari segi usaha yang dijalankan untuk mengenal pasti masalah PPSMI ini, namun dasar ini adalah satu dasar yang baik. Apabila kita sudah dapat mengenal pasti apa cacat celanya, maka tumpukan usaha untuk memulihkannya. Jangan salah beri ubat kepada penyakit. Penyakitnya kini bukan PPSMI, tetapi adalah proses memperkasakan dasar ini. Jikalau dasar yang sebegini baik tapi di buat sekadar melepaskan batuk ditangga dicampur pula dengan usaha-usaha untuk membantutkan seperti yang dilakukan oleh golongan pelampau bahasa seperti Dong Zong dan Jiao Zong dll, sampai bila pun kita akan tetap ketinggalan 20-30 tahun kebelakang dari segi teknologi.



Terdapat juga sesetengah pihak yang cuba membandingkan negara seperti Jepun, Perancis, Jerman, US dan UK yang menggunakan bahasa ibunda mereka (mother tongue) dan di akhirnya mereka mampu berjaya. Apapun saya hanya boleh katakan kepada semua dalam perbandingan itu, tolong buka minda kalian agar tidak menjadi terlalu idealistik, sebaliknya lebih realistik kepada isu, faktor sejarah dan semasa, atau cadangan lain baca blog chedet.co.cc.



Terbaru sekali adalah kenyataan MP Zulkifli Nordin dari PKR (Ex-RMC), kata beliau Filipina juga menggunakan bahasa Inggeris secara menyeluruh dalam pembelajaran mereka dan hasilnya mereka hanya berjaya dengan cemerlang dalam menghasilkan “bibik-bibik” untuk di eksport. Perbandingan yang simplistik seperti ini saya kira tak wajar untuk dikeluarkan kerana anda memalukan parti anda dan institusi pengajian anda terdahulu. Pertamanya, keadaan politik di Filipina dan Malaysia perlu diambil kira, saban waktu kita ketahui akan ada setiap saat pemberontakan disana misalnya di Mindanao, bagaimana kita dapat lihat puak-puak bertelagah antara Islam dan Kristian. Dan begitu juga keadaan pembangunan ekonomi di kedua-dua buah negara. Filipina yang mengalami masalah kegawatan ekonomi yang belum pulih sejak krisis matawang dahulu dan hutang yang bertimbun dari IMF. Maka disebabkan itulah pembangunan sumber manusia di Filipina tidak dapat di penuhi oleh pihak kerajaan disana. Adakah adil untuk membandingkan keadaan landskap sebegitu dengan Malaysia yang saya kira dari segi kapasitinya mampu lebih daripada itu dan tidak ada masalah dari segi aspek-aspek diatas. Keduanya, biodata MP ini juga jelas menunjukkkan beliau menerima seratus peratus pembelajaran yang berorientasikan bahasa Inggeris suatu ketika dahulu. Jadi, apa masalah anda?



Masalah untung-rugi PPSMI bukan disini titik noktah sepatutnya. Pelajar kita suatu ketika nanti akan menanggung kesannya dek akibat desakan-desakan politik sempit golongan-golongan yang dahaga kuasa. Pastinya, Pelajar-pelajar kita akan hilang daya kompetitif dan legasi yang gelap bakal menyelubungi masa depan mereka apabila yang cerah telah diragut begitu saja.



Sangat mengecawakan apabila Tun Dr Mahathir Mohamad hanya sempat mengimplementasikan idea ini disaat penghujung kepimpinan beliau. Entah mengapa, saya rasakan, beliau sebenarnya mempunyai visi yang amat jelas,iaitu memartabatkan BANGSA Melayu. Bukanlah niat saya untuk memperlekehkan Bahasa Melayu. Dek kerana saya yakin dengan usaha kerajaan yang konsisten semenjak dulu dalam mendaulatkan bahasalah maka saya kira sudah tiba masanya kita untuk melonjakkan lagi tahap pencapaian BANGSA dan AGAMA pula. Tidak perlu khuatir selagi mana ada Perlembagaan Persekutuan yang termaktub dalamnya usaha-usaha untuk memelihara bahasa Melayu kita


Tolonglah, ketepikan sentimen murahan dan polemik sempit pemikiran kita, kiranya kalian mengatakan diri kalian seorang yang patriotik, ianya perlu lebih dari sekadar mempertahankan bahasa, kerana PPSMI fungsinya untuk memartabatkan
BANGSA, AGAMA dan NEGARA.

Sunday, July 5, 2009

Tribute to Jacko - Rest in Peace


Michael Jackson was a "King of the Pop". Everyone know about him, perhaps more than I know. With his world best selling album back on 1982 "Thriller" and world dominant figure together with 8 Grammies Awards on 1984 making him the first African-American to amass a strong crossover following on MTV.

If I am going to write all about his achievements here, maybe it will take about 4 to 5 hours and absolutely I would sleep in front of my laptop before i could finish it.

But, I am not obsessed with all that kind of achievements. Because, what makes me post this article (even a bit late) just because I kinda love this song man!



"You Are Not Alone"



Another day has gone..

I'm still all alone
How could this be
You're not here with me
You never said goodbye
Someone tell me why
Did you have to go
And leave my world so cold

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

But you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
But you are not alone

'Lone, 'lone
Why, 'lone

Just the other night
I thought I heard you cry
Asking me to come
And hold you in my arms
I can hear your prayers
Your burdens I will bear
But first I need your hand
Then forever can begin

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
For you are not alone

Whisper three words and I'll come runnin'
And girl you know that I'll be there
I'll be there

You are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart

For you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart

For you are not alone...



-Rest in peace (1978-2009)-

Saturday, July 4, 2009

Dilema Arsenal

(Fabregas & Adebayor)


Dalam Liga Premier Barclays, Arsenal adalah kelab favourite saya.

Arsenal cukup terkenal dengan pengurusnya yang agak dingin (cool)
Mr Arsene Wenger.

Dimudahkan cerita mengapa saya tiba-tiba bercerita tentang Arsenal adalah kerana kecewa dengan kenyataan Mr.Arsene Wenger yang tidak tahu menahu bahawa "Lyon", sebuah kelab di Perancis akan menjual penyerangnya kepada Real Madrid. Beliau menyangka pemain tersebut (Karim Benzema) tidak akan dijual tahun ini. -sumber skysports.com

Tak tahu?..

Duhhh! Sudah 4 tahun Arsenal gagal memperolehi sebarang piala. Alasan yang kerap diberi beliau adalah sedang dalam usaha membangunkan "pemain-pemain muda". Sebagai peminat, pada saya beliau juga berlu seimbangkan pengambilan muka-muka yang lebih berpengalaman dan yang sudah mempunyai nama. Kerana, kekuatan moral atau istilah lain squad harmony dapat ditingkatkan ketika menghadapi rivals sepert Man Utd, Chelsea, Liverpool.

Keyakinan amat penting untuk menghadapi setiap lawan, caranya adalah yakinkan pemain sendiri dengan menandatangani kontrak pemain-pemain lain yang berbakat,ada nama dan berpengalaman.


p/s : Arsene Wenger kena banyak main Football Manager cari pemain seperti diatas! ;-)







Thursday, July 2, 2009

Transformers!






2 tahun lepas bersamaan 2007, saya bukanlah peminat susah mati (Die Hard Fan) filem Transformer arahan Michael Bay. Baik kartun hatta komik sekalipun, tidak pernah terlintas dalam fikiran saya untuk mengikuti perkembangan plot cerita mahupun mengenali watak robot besi cerita ini.



Namun, baru-baru ini saya dapat merasakan satu fenomena Transformers dan saya turut terkena tempiasnya. Tertarik bukan kerana kekacakan Shia La Beouf ataupun kecantikan Megan Fox, akan tetapi pada saya, Optimus Prime yang dilihat sebagai ikon yang cukup menarik perhatian setiap peminat cerita ini. Dari aspek seni, pastinya setiap inci tubuhnya diperhalusi dengan kemas oleh krew-krew kerja Steven Spielberg bagi kelihatan sangat kemas dan tidak kelihatan seperti robot tin kosong (cuba lihat Megatron)



Dari aspek kekuatan, sudah pastinya Optimus Prime di puja ramai peminat kerana dia satu-satunya Autobots yang memiliki saiz badan yang paling besar dan memiliki pelbagai kombo serangan bagi menumbangkan pihak lawan. Meneliti pula aspek moral, dia adalah seorang yang patuh pada prinsip perjuangan. Wataknya dalam “Revenge of The Fallen” sememangnya dapat di lihat sebagai seorang ketua yang sanggup bermatian mempertahankan prinsip perjuangan dan mementingkan semangat setiakawan. Sifat beliau yang percaya akan kebolehan teman seperjuangan juga adalah satu resepi yang dapat dilihat mampu meningkatkan motivasi ketika dalam kancah peperangan.



Transformer 2 juga dari satu sudut yang lain dapat kita lihat bagaimana kekuatan tentera US dipertontonkan secara besar-besaran. Seolah-olah memberi amaran kepada dunia bahawa kekuatan ketenteraan mereka adalah tidak terkalah diatas muka bumi Allah ini. Hubungan bilateral akrab dengan “Egypt” sebuah negara Islam turut sama diperlihatkan sekitar 1 jam dalam cerita kali ini.



Fenomena luarannya pula, di Toys R Us, mainan Transformers terus kehabisan stok sebelum sempat tayangan Transformers 2 pada 24 June yang lalu. Di Tanjong Golden Village (TGV) KLCC, tiket sudah habis dijual sehingga artikel ini ditulis. Sehinggakan pada 23 June jam 12 tengahari sudah ramai orang mula beratur untuk membuat tempahan tiket. Menakjubkan aura Transformer kali ini.



Bagi saya yang sudah mula meminati Transformers, filem kali ini sememangnya dapat kita lihat bagaimana kesan fenomenanya kepada segenap lapisan masyarakat dunia.



“Standing Ovation!



Monday, June 8, 2009

Response from KJ.

This afternoon while Im waiting at the Customer Service Counter (place where I've been working for Part Time now), I've post one question regarding the article of "Muzakarah" from Khairy Jamaluddin, MP of Rembau
and here it is..

Reader Comments

9. Farhan Ghadzali @ 6/8/2009 3:12:00 PM

Im just wondering YB,If UMNO going to colabrate with PAS, it might cause some problems
occur like racism issues.. non muslims might questioning hal2 berkenaan agama dan hak bumiputera bila kedua-dua parti yang kuat bergabung..?berkemungkinana akan mewujudkan persekitaran politik yang kurang sihat antara kaum dan hal-hal agama melainkan YB ada formula untuk perkara tersebut.. Dan, adakah terlaksananya kerajaan "PERPADUAN" maka UMNO ketika itu bersedia melaksanakan hudud?...Mohon respon..

10. Khairy Jamaluddin @ 6/8/2009 5:37:00 PM

Salam Farhan,That's why I am adamant the talks must bring out the moderate and progressive elements of both parties, in line with the new political landscape in Malaysia.Unity Government need not be on the agenda for the moment. All Pemuda Umno proposes is a resumption of dialogue between these two parties with great history and legacy, on Malay and national issues, for the benefit of all. Quite simple, really.

Friday, May 15, 2009

Sudah Di Padam

Entri tersebut sudah dipadam.

Harap dengan ini segala isu "adab dan sopan" yang dibangkitkan oleh segelintir pihak tertentu tidak lagi diutarakan.

Yang jelas, pemadaman ini dilakukan hanya kerana rasa hormat saya yang tinggi pada "guru" saya. Bukan atas desakan mana-mana pihak.

Sekian,

Selamat Hari Guru kepada semua tenaga pengajar di Malaysia

Terima Kasih.

Thursday, May 14, 2009

Kritik mengkritik

Mengkritik adalah satu instrumen ilmu.

Melalui kritikanlah ilmu dapat dikembangkan dari sedikit pengetahuan kepada banyak. Kritikan juga adalah proses pencambahan ilmu. Bagaimanapun, harus bijak membedakan kritikan membina dan menghina. Juga, harus cerdik untuk mengetahui bahawa apabila dikritik bukanlah bermakna anti, membangkang dan memalukan seseorang.

Terdapat segelintir pihak yang terlalu emosional apabila saya mengkritik bagi tujuan pembetulan fakta. Niat sebenar saya adalah untuk menerangkan yang gelap tetapi, dek kerana kononnya dikatakan gaya penulisan yang agak "tidak sopan", terus ianya menjadi isu yang hangat di "sesuatu tempat".

Saya berterima kasih kepada empunya diri kerana secara tidak langsung menyokong penulisan tersebut kerana pada pandangan beliau, idea yang disampaikan berbentuk kritis dan beliau sendiri tidak mempunyai masalah tentang penulisan terbabit.

Jika tuan punya badan pun tidak mempunyai sebarang masalah dengan corak pemikiran anak muda sekarang dan memahami gaya penulisan tersebut, ada pula suara-suara sumbang yang bertindak sebagai batu api. Sedangkan pihak-pihak terbabit juga pada hemat saya datangnya dari golongan cerdik pandai.

Mungkin konteks adab dan sopan mereka terlalu berlegar kepada konteks yang amat kecil. Apapun, kerana hormat, saya turutkan juga demi menjaga nama baik beliau atas permintaan ikhlas dari beliau sendiri tempohari walaupun saya sedar, apa makna blog itu sebenarnya....



*Sila Rujuk Entri Di atas.

Wednesday, April 29, 2009

Sibuk


Kebelakangan ini sangat sibuk.

Bekerja part time di Department Customer Service Parkson Suria KLCC, disamping menguruskan 8th Interschool Debating Championship. Jadinya, April 2009 merupakan bulan yang paling sibuk setakat tahun ini.

Makanya, tidaklah dapat untuk menjadi seaktif dulu dalam menulis ruangan blog ini. Kepada semua followers yang baru, terima kasih kerana sudi untuk menjadi pengikut ruangan yang tidak seberapa ini. Kepada yang lama, teruskan membaca dan maaf atas kesulitan atas alasan kesibukan yang diberi.

Kepada semua, jaga kesihatan diri kerana dunia kini menghadapi "selsema babi" atau "swine flu"


Juga, silalah datang membeli belah di Parkson Suria KLCC hehe


P/S :
Please be free to visit myranesque.blogspot.com
The place you can buy hand made hot items..all of all, the owner is one of my friends.(^_^)

Thursday, April 9, 2009

Transformasi atau Manipulasi?


Kabinet baru.
Isu paling hangat bakal didendangkan dalam masa 2-3 minggu yang akan datang. Saya percaya ianya bakal menjadi penulisan yang berpanjangan di dada akhbar serta laman blog yang lain. Berikutan kekalahan Barisan Nasional di dua "Bukit" juga bakal di katakan akan menambah lagi dendangan ngeri buat Perdana Menteri baru serta kabinet yang bakal menempuhi hari-hari mendatang.

Tak cukup dengan itu, PM baru juga telah membuat kejutan dengan melantik calon Ketua Pemuda yang kalah tempoh hari sebagai Timb.Menteri. Tahniah! Dengan perlantikan itu, mengikut hemat saya, bakal berpuak-puaklah Pemuda selepas ini. Keputusan yang bakal dibuat juga akan mengalami kesukaran. Dalam erti kata lain, UMNO yang cuba diselamatkan oleh Tun Mahathir selama ini seolah-olah hanya dapat saya tafsirkan untuk memeruskan legasi beliau dalam arena politik. Bergegar-gegar beliau cuba jatuhkan Tun Abdullah dan akhirnya tercapai juga hasratnya itu. Di hujankan kepada Tun Abdullah dengan pelbagai tuduhan dan sebagainya, hakikatnya, tiada satu pun tuduhan itu disusuli dengan hukuman mahkamah.

Khairy juga menerima amaran pada Perhimpunan Agung yang lalu, namun ianya sekadar amaran tapi berjaya dipropagandakan dengan jayanya oleh pihak tertentu. Hakikatnya, rasuah itu tiada kena mengena langsung dengan KJ - ejen atau pihak ketiga yang tidak pernah dikenali dari mana datangnya - dituduh punya kaitan dengan beliau. Ikut pengiraan saya waktu itu, KJ akan kecundang, namun takdir tuhan adalah segala-galanya dan beliau dinobat juga sebagai Ketua Pemuda.

Permasalahannya,mendokong slogan Perhimpunan Agong baru-bari ini yang bertemakan -Transformasi UMNO- adakah dengan perlantikan kabinet baru ini mempunyai unsur-unsur tranformasi yang dicanangkan? Atau ianya lebih kepada unsur-unsur manipulasi sesuatu pihak? Terfikir juga saya mungkin ada campurtangan pihak-pihak tertentu (yang pastinya kali ini bukan lagi budak Tingkat 4) - kelihatan kali ini seseorang yang bergelar veteran sudah memainkan rentaknya. Mungkin kelibat beliau sebelum ini dihalang dan hanya mampu untuk berblog di ruangan co.cc dan kini tidak lagi kerana suaranya kini sudah mampu membuat seseorang malah PM sendiri diikat seperti "lembu yang dicucuk hidung"

Apa pun, pasti wujud unsur manipulasi, biasalah..manusia, tidak dapat lari dari tabiat semulajadi itu.Namun, unsur itu sebenarnya mampu disembunyikan jika bijak, jika kurang cekap hingga boleh dijadikan "senjata yang menikam diri sendiri" oleh pihak lawan. Maka saf yang diidam-idamkan ampuh dan padu tidak akan membuanhkan hasil sekiranya internal factor tak diselesaikan secara bijak.

Bukanlah kecewa kerana KJ tidak dapat jawatan kerana ianya sedikit pun tidak menguntungkan saya. Namun, sekadar terfikir apakah diakhirnya nanti keputusan yang akan dibuat bakal dipersetujui oleh semua pihak dalam Pemuda UMNO itu sendiri tatkala seorang yang kalah diangkat sebagai Timb. Menteri, dan Naib Presiden juga punya jawatan dalam kabinet manakala Ketuanya pula, tidak mempunyai suara atau mandat dalam kabinet.

Kalau nak hendak bercerita tantang "tuduhan rasuah", pemimpin mana dalam Malaysia ini tidak pernah dituduh sedemikian rupa?

Ada orang sibuk menghentam tentang rasuah dan pemulihan dalam UMNO, tetapi ketika beliau dalam UMNO suatu ketika dahulu tidak pula membasmi "AIDS" tersebut sedaya upaya.

Macam-macam, ada yang sudah jadi Timbalan Perdana Menteri jadi Menteri Pelajaran lagi, sedangakan portfolio tersebut mampu diisi oleh seseorang yang lain agar usaha yang mantap dan komitmen seratus peratus mampu diberikan dalam kerjanya itu.


Sekian dan selamat maju jaya Kabinet Baru

Friday, April 3, 2009

Perdana Menteri Baru Malaysia


Dilahirkan pada 1953 di Kuala Lipis, Pahang, Najib merupakan anak sulung perdana menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein dan Rahah Mohamad Noah. Beliau mendapat pendidikan awal di St John Institution, Kuala Lumpur sebelum meneruskan pelajaran ke Maven Boy's College, Worchestershire, England. Najib kemudiannya melanjutkan pelajaran ke University Of Nottingham, England dan mendapt ijazah pertama dengan kepujian dalam bidang ekonomi industri pada 1974.



Beliau mulai menceburkan diri dalam arena politik selepas dipilih bertanding kerusi parlimen Pekan ekoran kematian mendadak bapanya di London Januari 1976. Najib menang tanpa bertanding dan muncul sebagai anggota Dewan Rakyat termuda pada usia 23 tahun.Najib dilantik sebagai timbalan menteri tenaga, telekom dan pos pada 1978 ketika usia 25 tahun.



Pada 1982 hingga 1986, beliau menjadi menteri besar paling muda dalam sejarah negara, pada 29 tahun.Sepanjang penglibatannya dalam politik, Najib berkhidmat di pelbagai kementerian, termasuk timbalan menteri tenaga, telekom dan pos, timbalan menteri pendidikan dan timbalan menteri kewangan. Pada 1982, beliau bertanding dan memenangi kerusi DUN Bandar Pekan dan dilantik sebagai menteri besar Pahang.Pada 1986, ketika berumur 33 tahun, Najib menerajui kementerian kebudayaan, belia dan sukan dan selepas pilihanraya umum 1990, beliau berpindah ke kementerian pertahanan.Beliau dilantik menteri pendidikan pada 1995. Selepas pilihanraya umum pada 1999, beliau dilantik menerajui kementerian pertahanan. Setelah Abdullah mengambil alih jawatan perdana menteri pada Oktober 2003, Najib dilantik sebagai timbalan perdana menteri pada 6 Januari 2004.



Dalam kabinet 2008, beliau dilantik sebagai timbalan perdana menteri dan menteri pertahanan. Manakala 17 September 2008, Najib dilantik sebagai menteri kewangan dan jawatan menteri pertahanan diterajui oleh Abdullah.


*tiada dalam catatan diatas ialah :


Perdana Menteri yang paling banyak skandal hehe.


Apa pun, pintu taubat sentiasa terbuka dan berilah masa serta peluang kepada beliau untuk membuktikan kemampuan spertimana yang pernah ditunjukkan sebelum ini.


Tahniah Najib Abd Razak!

Tuesday, March 24, 2009

Renungan

Sabda Rasulullah SAW;

Akan keluar pada akhir zaman orang yang mencari dunia atas kedudukan agama,

memperlihatkan pakaian agama di muka orang, lidahnya lebih manis dari madu, tapi hatinya

adalah hati serigala"

Monday, March 23, 2009

Maaf

Baru hari ini saya dapat menjerakkan jari-jari selepas dekat 3 minggu tidak dapat berbuat demikian dek kerana tidak mempunyai kelebihan internet di kawasan rumah saya di Pahang. Harap maaf untuk itu.

Sudah lama berehat, isu-isu pun banyak berlegar sepanjang 3 minggu percutian ini dan tidak mampu untuk mengejar semua isu tersebut saya kira untuk di ulas satu persatu. Terlalu banyak. Hehe

Apa-apa pun pada rakan sekalian yang mengunjungi blog ini terima kasih saya ucapkan dan maaf atas kesulitan ini.

Sebelum terlupa!


PADAM LAMPU 28 MAC INI UNTUK MENUNJUKKAN SOKONGAN KITA DALAM KEMPEN EARTH HOUR!

Thursday, March 5, 2009

TAMAT

Berakhir sudah 3 semester = 1 tahun 2 bulan di Pusat Asasi UIAM Nilai.
Selepas ini, InsyaAllah, saya akan melanjutkan pengajian ke Sarjana Muda di UIAM kampus utama.

Maka, tamatlah sudah pengajian "foundation" di CFS IIUM ini. Gembira!
Selepas ini, saya akan bekerja di Petrosains KLCC sementara menunggu sesi kemasukan Julai nanti. Harapan juga agar subjek peperiksaan yang diambil baru-baru ini tiada yang sangkut bagi terus dapat bekerja dengan hati yang tenang dan senang

Terima kasih ingin saya ucapkan kepada banyak pihak yang membantu selama saya di CFS IIUM. Nak sebut nama tapi ramai sangat. Bantuan kalian telah mematangkan lagi anak muda ini dalam menghadapi cabaran hidup mendatang.

TERIMA KASIH





Saturday, February 28, 2009

Slumdog Millionaire


Lama menyepi, maaf kerana terikat dengan hal semasa. Saya baru selesai menonton cerita yang berjaya meraih 8 hadiah Oscar baru-baru ini. Kesimpulannya, cerita ini memang mantap. Jalan cerita yang cukup tersusun, ditambah dengan nilai-nilai budaya yang cukup tinggi dan yang penting, cerita ini sememangnya "melawan arus".

Selalunya, cerita yang melawan arus atau bahasa mudahnya
melawan garis hidup sebagai seorang manusia biasa selalu berjaya meraih Oscar. Sebagai contoh, cerita "Brokeback Mountain" - cerita yang melawan arus - iaitu menayangkan aksi dan jalan cerita cinta pasangan GAY (ERRK!)

Cerita Slumdog Milionaire ini pula menceritakan bagaimana kehidupan seorang budak bersama abangnya (Jamal dan Salim). Hidup mereka miskin dan susah gila. Perjalanan hidupnya yang mahu mengejar seorang wanita yang amat dicintainya mewarnai keseluruhan cerita ini. Yang penting, wanita tersebut sangat-sangat menghargai usaha si lelaki tadi dan sanggup juga untuk membuat apa saja dan berjaya melawan rasa putus asa walaupun banyak gangguan dan COBAAN yang menghalang mereka.

Demi mengejar seorang wanita pula, si lelaki ini pula sanggup melakukan apa saja untuk membuatkan si wanita itu kembali kepadanya.

Hmmm..

moral of the story : Whenever Jamal put all of his effort to have a true love, then it comes Latika who give the same thing to appreciate what Jamal have done to her without ego and shy. That is IMPORTANT way for a loving couple should do to show both playing their roles.


Nilailah sendiri!

Sunday, February 22, 2009

If Tomorrow Never Comes


Sometimes late at night
I lie awake and watch her sleeping
She's lost in peaceful dreams
So I turn out the lights and lay there in the dark
And the thought crosses my mind
If I never wake up in the morning
Would she ever doubt the way I feel
About her in my heart

If tomorrow never comes
Will she know how much I loved her
Did I try in every way
To show her every day
That she's my only one
If my time on earth were through
And she must face the world without me
Is the love I gave her in the past
Gonna be enough to last
If tomorrow never comes

'Cause I've lost loved ones in my life
Who never knew how much I loved them
Now I live with the regret
That my true feelings for them never were revealed
So I made a promise to myself
To say each day how much she means to me
And avoid that circumstance
Where there's no second chance
To tell her how I feel

If tomorrow never comes
Will she know how much I loved her
Did I try in every way
To show her every day
That she's my only one
If my time on earth were through
And she must face the world without me
Is the love I gave her in the past
Gonna be enough to last
If tomorrow never comes

So tell that someone that you love
Just what you're thinking of
If tomorrow never comes



Monday, February 16, 2009

Cita-cita Jangka Pendek


Final exam saya bermula pada 22 Feb - 4 March

Ini adalah semester terakhir di kampus Nilai ini sebelum beransur ke Kampus Utama di Gombak.

Cita-cita saya untuk masa terdekat ini adalah lulus dengan jayanya dan memperolehi CGPA bagi membolehkan saya mendapatkan BIASISWA di sana nanti. Sebab, sebolehnya saya tidak mahu berhutang seumur hidup dengan PTPTN.

BANK NEGARA

PETRONAS

JPA

MARA

MRNB

PNB


etc..

Ini adalah antara syarikat dan badan kerajaan yang menawarkan BIASISWA disana.

Syarat kelayakan adalah 3.3 dalam CGPA dan kalau mahu selamat 3.5, lebih selamat dan tidak perlu fikir apa-apa, dapatlah 4.0 FLAT!

Hai..Susah hidup di atas dunia ini. Manusia semakin pandai dan kita perlu untuk bersaing untuk itu.

Doakan saya berjaya dalam "laluan hidup" yang dipilih ini

Sunday, February 15, 2009

Pondan

Pondan adalah lelaki yang lembut, lebih cenderung untuk ke arah keperempuanan dari aspek percakapan, penampilan dan personaliti

Itulah definisi "PONDAN" bagi saya.

Saya dapat videoclip ini dari izzat-mujahadah.blogspot.com (senior debater UIAM)

Saya sebenarnya agak terperanjat melihat gelagat dan aksi "tenang serta bersahaja" Dr. Khairul Idzwan a.k.a vokalis kumpulan nasyid "SAUJANA" dalam sesi OIAM yang lalu.

Saujana dikenali dengan lagu hits mereka seperti "Sepohon Kayu dan Keluarga Bahagia"

Saya suka lirik lagu "Sepohon Kayu".

Namun malang, vokalisnya tidak lagi seperti sepohon kayu yang kental, sebaliknya berubah menjadi seperti daun yang meliuk bila ditiup angin.

Terperanjat?

Biasalah, inilah dunia!

Dunia tidak mengenal siapa mereka, penyanyi nasyid, peguam, doktor semuanya tidak dapat lari dari perkara sebegini sekiranya mereka mudah tunduk dengan desakan dunia itu sendiri. Gunalah akal dan agama dalam menyelesaikan kemelut ini bagi insan - insan diluar sana.





Dr. Khairul Idzwan - Bekas vokalis nasyid Saujana

(p/s : kepada ULFA, jangan gelak macam kita selalu buat kalau nampak "pondan" he he he)

Saturday, February 14, 2009

"USIA" & Sejarah

Semalam, saya terfikir sejenak tatkala melihat gambar saya ini ketika berusia 17 tahun (2006)


Gambar dibawah ini diambil di Cameroon Highlands, lepas SPM dan ketika itu juga, saya bekerja di 7-Eleven (sementara menunggu keputusan SPM)





Dulu, saya pakai jam, cincin, bracelet dan fesyen rambut serta kaca mata yang lain. Inilah saya ketika itu.


Keputusan UPU keluar..

saya dapat untuk menghadiri temuduga Universiti Pertahanan Nasional (UPNM), namun selepas befikir panjang, saya tidak mahu meneruskan hidup sebagai seorang "Askar Melayu" lagi kerana cukuplah saya kira pengalaman ketenteraan selama 4 tahun yang ada ketika di Maktab Tentera Diraja @ Royal Military College suatu ketika dahulu.


Bulan 8, dapat tawaran UiTM kampus Segamat, tapi untuk kursus Diploma dan saya tolak (jual mahal). Saya masuk ke salah sebuah institusi pendidikan swasta di ibu negara sementara menunggu tawaran ke IPTA bagi sesi pengambilan ketiga


Kemudian


Dapat tawaran ke UIAM..


Masa memang terlalu cepat untuk dinikmati.


Dan masa jugalah yang telah mengisi diri ini dengan pelbagai episod drama dalam hidup.


Kini..

Saya sudah hampir 20 tahun (2009)


Tiada lagi cincin, bracelet, jam, di tangan. Sekarang di tangan ada buku, dan telefon bimbit. Contact lens menggantikan kacamata. Rambut hanya biasa.

Kini, pelajar UIAM.


Ketika ini, saya selalu teringatkan satu "poem" yang pernah saya pelajari ketika di bangku sekolah dahulu - The Road Not Taken oleh Robert Frost



Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that, the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
two roads diverged in a wood, and I --
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.



Sejarah hidup saya pasti lain jika saya memilih "jalan" yang lain dahulu.
Apapun, kita sekadar merancang, Maha Kuasa yang menjadi penentu.