Monday, January 12, 2009

Tesco - Kita terlepas pandang


Masih bekenaan Yahudi, yang sudah dilabel war criminal oleh UN semalam (baca NST 11/1/09)


Kita sebenarnya masih terlepas pandang satu perkara. Sewaktu kita asyik menghentam KFC, Starbucks dan Mc Donalds, kita terlupa tentang Tesco!


Pengasas TESCO ialah Sir Jack Cohen berasal dari keluarga Yahudi yang kaya raya. Nama pasaraya Tesco diambli daripada nama isterinya yang bernama TESSA COHEN.


Disamping mempromosikan produk Israel di rangkaian pasarayanya di seluruh dunia, mereka juga telah membuat perjanjian perniagaan dengan syarikat perisian Israel yang berjumlah jutaan dollar.


Jack Cohen lahir pada 6 Oktober 1898 dan meninggal dunia pada 24 Mac 1979 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Yahudi Willesden, London, England.


Anda boleh sahkan maklumat ini dengan hanya membuat "search" di internet dengan menaip "Tesco Jewish" dan anda akan dapat pelbagai laman web Yahudi yang dikaitkan dengan Tesco.


Keputusan ditangan anda sekiranya anda mahu terus menyokong Yahudi dengan mempertingkatkan ekonomi mereka apabila anda membeli belah di pasarraya Tesco.


Anda beli barang dari GIANT, ekonomi Malaysia yang untung.


Teori ekonomi ini tidak pernah membohong.




10 comments:

Milimilo said...

yeah..giant nilai la plg byk menyumbang spjg hidup ku di sini..hua3..erm,tp kn,pe efek kat diorang kalo kite boikot2 ni?ekonomi diorang jth x?then efek x ekonomi kite?

Farhan Ghadzali said...

kalau belajar pasal teori "demand and supply' for sure efek gila kat tesco..bila kita boikot,permintaan kurang n pengeluaran blebihan so kat ctu tesco akn mengalami kerugian..sebab xde kitaran pembelian produk diorang..

tapi benda ni tak boleh consumer kat malaysia je buat..kalau nk bgi great impact kat economy diorang, all muslims need implement the same way..muslim kat ats muka bumi ni ramai..so, memg yahudi akn kena efek dia tmbh pulak dlm stock market...

kat mlaysia, majority malay is about 60%..so???????..kuasa membeli di tangan orang melayu..

ekonomi kita efek jugak sebab kita pegang nilai dagangan dollar dalam urusan perdagangan kita...dats y, bila dulu DR.M cadangkan dinar emas ganti Dollar..tujuan nya tak terikat laa dgn dollar...

tapi, kalau kita boikot, sure kerajaan akn tunjuk langkah yang sebetulnya ytk elakkan economy kta pulak jatuh..

(^_^)

fiqah idris said...

wow~tesco plak~
tp carrefour???melayu la??hehhe

xtau btol ke x ejaan ..lalalalla

ekramhakim~ said...

Yang penting skang, letak dalam hati, kita buat ni niat utk kemajuan ISLAM kita, beli barangan buatan MUSLIM dan MALAYSIA.Bantu ekonomi ISLAM.Taknak kerjasama dengan ISRAEL dan sekutunya (Kafir Harbi).

Soal effect tak effect tu kita boleh tengok pada masa akan datang.Ikut teorinya, konfem effect.Saya setuju dengan saudara tuan rumah, kita kena penyatuan seluruh umat ISLAM untuk menjayakan misi ini.

Cuma kalau semua orang fikir, "aku buat orang lain tak buat, baik aku tak payah buat"kalau 1 juta muslim semua fikir macam ni, susahlah kita.

Point, kita mulakan dengan diri kita sendiri dahulu, kemudian keluarga and seterusnya...Harapnya untuk kita tidak main2 dalam usaha ini.Bukan masa untuk main-main lagi.Jom!

*mintak maaf tuan rumah, panjang sikit komennya.=D

Farhan Ghadzali said...

carrefour tu milik orang perancis..samada ada suku sakat yahudi dalam tu tak dapat dikenal pasti..hehe..

to ekram, semua perlukan penyatupaduan umat sekarang..

Milimilo said...

orait..thanx paan sbb brsusah pyh terangkan pjg berjela kat aku..huhu..hrp2 kjaan pnye idea utk bg ekonomi kte xjth tu dah di start dr skrg la.

n stuju dgn ekram..start dgn diri sndri dulu..hopefully i could. =)

Afiq said...

salam farhan....

benar.. TESCO itu syarikat org Yahudi Laknatullah...

Cuma ramai x sedari kerana ia dikatakan syarikat Perancis..

Padahal org Yahudi warganegara Perancis...

Tapi boleh ke masyarakat kita nie memboikot? kalau ye berapa lame eh...?

p/s : berterabur bangsa Yahudi nie yerk... Wallahua'lam...

Farhan Ghadzali said...

Mungkin anda sdang maksudkan tentg Carrefour,kan?

Sy kira, tentang berapa lama bukan jd persoalannya..

sy kira kita mesti tidak lagi mggunakan khidmat mereka ini dalm urusan pembelian barang..

macammna?

kita gunakan alternatif lain atau dlm kata lain cri pasaraya lain utk membeli brg..

harus sedar, bukn masyarakt malaysia sj yg ptut bbuat dmikian..ini harus dilakukn skli segenap msyrkt Islam global bg impak yg lebih dinamik.

sebab, kalau kita bergerak solo sj..takut kita pula yg kena tekan dan diboikot oleh barat nti..kalau semua negara Islam buat perkara yg sama tak ada masalah saya kira

Afiq said...

setuju...

jgn guna terus barangan mereka...

THE MATHMANIAC said...

la..aduyai..
sedihnyer..
xtau pon tesco org yahudi punye..
thanks anyway..
i hav to tell my mum now