Friday, January 16, 2009

Bantahan Aman di UIAM Nilai - Relevankah?


Allahuakbar!





Tersenyum melihat bendera Israel dihenyak!


Bersama segelintir Mahasiswa UIAM!


Muslimat yang turut sama-sama menzahirkan perasaan mereka!




Bertempat : Perkarangan Mahallah (Asrama) Lelaki.

Masa : Selepas Solat Jumaat

Tarikh : 16/01/09





Hari ini saya terlibat dalam satu bantahan aman anjuran MRC, Centre for Foundation Studies (CFS) IIUM.



MRC adalah singkatan bagi Mahallah Representatives Councils.



Seperti bantahan-bantahan aman yag dilakukan di seluruh dunia, misinya adalah satu - mengutuk sekeras-kerasnya tindakan zalim Yahudi dalam menyerang Palestin.


Suhu bantahan aman disini boleh saya katakan sangat panas. Maklumlah, darah pemuda dan pemudi yang cintakan agama dan saudara mereka semestinya hangat membara. Mungkin kalau ada orang Yahudi disekitar kawasan tersebut tadi, mahu dipancung kepala mereka hidup-hidup oleh kami!

Tapi, apa relevannya bantahan ini? Ya, saya kata ianya relevan sebagai seorang Islam.

Sabda Rasulullah SAW..

"Barangsiapa yang membiarkan dan tidak mengambil endah akan nasib saudara-saudara mereka yang ditimpa dalam kesusahan, maka mereka bukan sebahagian dari aku"

Dari segi logik, memang bantahan aman yang dilakukan disini hari ini tidak mampu menahan sebutir bom Zionis pun dari mendarat ke bumi Palestin ketika ini. Pun begitu, kita harus peka dengan nasib saudara kita disana juga secara tidak langsung kita sambut seruan Rasulullah diatas.


Yang lebih penting, usaha kita perlu berterusan dan tidak tertumpu hanya ketika Palestin diserang sahaja. Jikalau serangan disana sudah pun terlerai, usaha memboikot mestilah diteruskan! KITA BUKAN HANYA MEMBUAT USAHA SEKADAR MENGIKUT MUSIM. BOIKOT SECARA KONSISTEN ADALAH JAWAPAN YANG TERBAIK.

TERUSKAN USAHA!

7 comments:

fiqah idris said...

kat cn xde pun wat cm2~

bgusla~

cairoboy said...

betul2..aku sokong ko 100%...

dulu,mase nabi ibrahim dibakar oleh namrud,ade seekor burung asyik ulang alik dari tempat takungan air ke tempat nabi ibrahim dibakar,die struggle amik air menggunakan paruhnya yg kecik tu utk padamkan api yg menjulang.bila ditanya,'kenapa engkau buat begitu,padahal perbuatan ko sia2 dan x akan memadamkan api yg menjulang tggi tu'.tp apa burung tu jawab??die kate,'aku xnk nnt bila ditanya di akhirat,ape aku lakukan ketika nabi allah dibakar,aku x dpt menjawab apa2,elok daripada aku x berbuat apa2,baik aku berusaha memadamkan api tu,walau sekecil mana pun usaha aku '..

tgk,burung pun buat begitu wlaupun dia tau perbuatan die sia2..tp kita,saudara2 kita di bom dgn phosphorus,disnipe dgn si lahanat israel,xkan kita nak berdiam diri je..walaupun x dpt menahan peluru israel daripada terus masuk ke negara palestin,tp sesungguhnya allah melihat pada usaha kita...percayalah,islam akan tetap menang...just consistant with da bantahan n boycott thingy...at least bnda ni akan mencelikkan para pemimpin dunia ttg betapa concernnya kita kdp umat palestin...at least kita ada usaha..

aku kat sini xde peluang nk berbantah2 ni..silaphari bulan,masuk penjara bawah tanah...keep updating paan..nice work..

**sori aa comment pjg gler**

Unknown said...

salam,tahniah kene bersama-sama menentang YAHUDI..TAKBIR!!!

Afiq said...

salam...

alhamdulillah... walau kita tak mampu smpai kesana utk berjihad..

di sini kita mampu berjihad melalui solat hajat.. bantuan kemanusiaan.. dan mengutuk/tunjuk perasaan terhadap kekejaman zalim Israel...
Itulah jihad termampu dibuat...

Yg penting Yahudi Laknatullah mesti ditentang..! Dalam apa jua sekali pun... Insya-Allah..

ALLAHUAKHBAR!!!

Anonymous said...

apa kata jikalau kita spesifik kan lagi golongan yg perlu ditentang, diboikot, dibendung, dilanyak ini... iaitu ZIONIS

Afiq said...

"Barang siapa yang melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tangannya (kuasa), jika tidak mampu, maka ubahlah dengan lidah, dan jika tidak mampu, maka ubahlah dengan hati.Dan itulah (ubah dengan hati) selemah-lemah iman."-hadith nabi."Barangsiapa yang membiarkan dan tidak mengambil endah akan nasib saudara-saudara mereka yang ditimpa dalam kesusahan, maka mereka bukan sebahagian dari aku"-Hadith nabi.

Selagi tak melanggar syariat,Ok je demonstrasi tu.

Adlan said...

salam.

pastilah relevan. kita sebagai umat muhammad tak boleh dok berdiam diri saja.

teruskan perjuangan.