Saturday, February 7, 2009

Motif?


*Pertanyaan ringkas berkenaan gambar diatas



Errr Pak Cik?... apa motif sampai berbaring tengah jalan dan pegang bendera Palestin?



Cuba Pak Cik tengok sekeliling Pak Cik ada tak orang Cina (DAP) yang baring tengah jalan juga?



Saya hairanlah Pak Cik, kenapa masa ini kita orang Melayu Islam shj yang sibuk, mana pemilik 17 kerusi ADUN DAP dan penyokong2 nya? Pak Cik tak heran ke?


Yang dalam kereta tu siapa Pak Cik? Sultan Pak Cik kan? Orang Melayu kan? yang PENTING...ISLAM kan dia tu?


Atau Pak Cik bukan "orang Perak"?
ada "orang" lain suruh datang?


Duuuuhhhh...

18 comments:

pika da polka said...

kenapa dia wat cm2..
pelikkk2

mizbi said...

salam.. saudara penulis..

byk motif dia..

pertama untuk mepertahankan kerajaan yg sah..

yang kedua untuk mempertahankan kerajaan dasar islam.. bkn kerajaan kerajaan islam hadhari..

yaang ketiga, sebagai jihad dia mepertahankan kerajaan islam..

cuma teringat cerita kamal attartuk rampas turki dr sultan abdul hamid. same je taktik dia dgn apa yg berlaku skrg...

rasuah, timbulkan dasar kebangsaan..

na'uzubillah..

Danial Izzat said...

kerajaan 16 september sah pulak?? hmmm. macam-macam

mizbi said...

kerajaan 16 sept sah. sbb xde unsur yg boleh kontroversi.. kes mp hilang xwujud.. cuma mp g bertapa kt taiwan ada ar..hehehehe..

kerajaan tak sah bn perak penuh dgn penipuan dn tanda tanya..3 org hilang tetibe je jumpe2 kluar pr..

mcm dlm filem..

Farhan Ghadzali said...

respon to iqbal, s

udah2 laa tu nk menegak kn benang yang basah..huduh betul cara ni laa..be matured dan rational...berpijak pd bumi yg nyata..


mcmana laa ko bleh kata cara 16 Sept tu ok???

kat ctu dah nmpk daaa cara ko absorb sesuatu issue..

Karpal pon dah salahkn Anwar? sekarang ni?


Kerajaan sah ko kata??..pertahankan kerajaan ISLAM kat Perak tu?? yang dah terang2 DAP yg dominan dan watak utama disebalik tabir?


bergunAKAH JIHAD tu utk mempertikaikn keputusan SULTAN sendiri??? berjuhad sebab konon SULTAN x memihak kpd PR..terus lancar JIHAD??...


nak bwh contoh kamal attarturk n sultan abd hamid xbleh diguna pki dlm isu ni...jgn men sebut bal oii..

selidik betul2 sejarah tu dan apa kaitan dgn isu dkt Mlysia...jgn sdap mulut je..

aliasyraf said...

Kenapa Palestin? Oh ya, mungkin pakcik tu terbaca harakahdaily yang melabel BN sebagai Zionis yang merampas Palestin.

Sebenarnya, yang paling perlu diselamatkan ialah rakyat, daripada terus dipergunakan oleh mereka yang berPakat, demi mengejar nama dan pangkat.

Selamatkanlah pak cik ini...

p/s : Aku tidak suka demonstrasi. Mcm perangai budak kecil...

Farhan Ghadzali said...

betul abg ali..

banyak cara lain selain dmonstrasi..terpulang kpda mereka samada bijak atu x utk mggunakan instrumen yg ada

brado said...

salam...

RAJA DAN DEMOKRASI


Apabila negara kita mendapat kemerdekaan dari Great Britain pada tahun 1957, negara kita telah menjadi sebuah negara Demokrasi Raja Berpelembagaan dengan mengambil Britain sebagai model dalam membentuk pelembagaannya.

Kalau mengikut perlembagaan Britain, Raja tidak boleh sama sekali mencampuri urusan politik negara, Raja hanya menjadi simbol ketua Negara dan tidak lebih dari itu.

Di zaman silam, kebanyakan negara di dunia ini ditadbir berasaskan sistem raja, sistem raja adalah satu-satunya sistem politik yang ada di masa itu.

Kalau mengikut sistem raja yang asal, raja adalah merupakan orang yang paling berkuasa dalam sesebuah negara. Nabi Daud dan Nabi Sulaiman adalah juga raja. Di hari ini sistem raja yang berkuasa penuh ini dipanggil sebagai monarki. Antara Negara-negara yang masih mengamalkan sistem monarki kuno ini adalah seperti Brunei dan Arab Saudi.


maaf bro..

Artikel komen

bergunAKAH JIHAD tu utk mempertikaikn keputusan SULTAN sendiri??? berjuhad sebab konon SULTAN x memihak kpd PR..terus lancar JIHAD??...


perhhhhhh...

entah la kamu nie,,,,,,

Farhan Ghadzali said...

haa...?? brado..boleh go on detail sikit??

macam tgantung laa komen tu..

brado said...

salam disayang...

maaf la bro kamu kne fhm sistem politik kt malaysia nie..MGkn org muda mcm bro nie lebih pandai daripada saya nie..tk pyh nak explain yg detail tu ea..Fhm2 la..

bro budiman

Tapi saya nak tanya pada kamu..Knp,sebab hang Jebat Murka terhadap sultan melaka?..Apa pendapat anda...hehe..

Farhan Ghadzali said...

haa, cakap je laa brado skank tgh menyokong hang jebat, kan senang huhuh

ni nk berseloka dan bermadah panjang2 buat org tak faham kn susah..

brado said...

salam


kamu tk jwb soalan saya tu....

brado said...

salam..

Mengenai apa yang menimpa ke atas bekas Menteri Besarnya, Tan Sri Mohamad Ghazali Jawi iaini bapak kepada Mohd Tajol Rosli pada tahun 1974. Apa yang berlaku ke atas Nizar hari ini senarionya sama walapun suasananya dan kondisinya berbeza.

Sultan Perak waktu itu, Sultan Idris Shah sudah tidak berkenan untuk melantik Ghazali Jawi untuk menjadi MB buat kali kedua (sambung selepas habis dua tahun). Bagaimana pun Ghazali tidak mahu melepaskan jawatan berkenaan dan kedegilan Ghazali itu menimbulkan masalah kepada Sultan Idris Shah.

Tindakan Ghazali itu menyebabkan Sultan tidak dapat berbuat apa-apa, kerana Perlembagaan Perak melarang baginda berbuat demikian. Apa yang menjadi alasan dan dipertikaikan Nizar kini itulah juga yang digunakan pakai oleh Ghazali untuk terus menjadi MB.

Pemuda Umno ketika itu memberi pandangan; “Sultan Perak mempunyai hak melantik dan berkenan seseorang memegang jawatan Menteri Besar, tetapi setelah dilantik dan diperkenankan, Sultan tidak ada hak mengikut Perlembagaan Negeri untuk memecat atau memerintahkan supaya meletakkan jawatan. Hak untuk memecat atau memerintahkan seseorang berhenti dari Menteri Besar, iala Presiden UMNO.”

Gara-gara keengganan Ghazali (foto) itu menyebabkan Sultan Idris murka dan bernazar baginda tidak akan mencukur janggut dan jambannya selagi Ghazali tidak berhenti menjadi MB.

Untuk beberapa ketika Sultan Idrsis tampil di khalayak dengan keadaan berjangut dan berjamban. Beliau benar-benar melaksanaan nazarnya, tidak mencukur janggut. Sehinggalah Ghazali Jawi berundur menjadi Menteri Besar baru baginda membersihkan mukanya.

Ghazali berhenti menjadi MB Perak bukan kerana kuasa sultan tetapi setelah beliau dinasihati oleh Presiden Umno ketika itu Hussein Onn menasihat agar Ghazali berbuat demikian. Atas nasihat Hussein Onn lah Ghazali membuat surat perletakan jawatan sebagai MB 1977.

Cuplikan kisah ini saya petik daripada buku biografi Tan Sri Ishak Tadin yang ditulis oleh penulis veteran Perak yang juga merupakan kawan rapat kepada Sultan Idrsis Shah, sdr Mokhtar Petah dan disedut daRI blog beliau;

brado said...

salam..


bro klau nak tahu kisah tu gie blog sdr Mokhtar Petah k....

brado said...

salam


Mereka yang tidak mengetahui catatan sejarah atau melupakan sejarah Negeri Perak menuduh Ir. Nizar Jamaluddin menderhaka kepada Sultan. Tetapi mereka yang peka dengan sejarah amat berhati-hati menuduH demikian, kerana ada kilat dan silaunya, ‘kata dulang paku sepih’

Farhan Ghadzali said...

apa yg saya katakan pula, baca banyak sumber yg tidak "one sided"

so brado akn dpt idea yg neutral utk memilih ketika mahu membuat kputusan..

tntg sejarah Ghazali Jawi, saya tahu ttg pkara tsebut dan byk juga dlm blog Mokhtar yg dia tak singkap secara mnyeluruh...mungkin beliau ada objektif tersendiri..

"Allah sja yang tahu"..

Wasalam~

nbie89sukermegi said...

hurm...aku no komen pasal baring2 tuh...
but cmon lar weh...
klu org tuh da dapat vote daripada rakyat, da menang da...kasik jelar die memerintah...die x wat select pown...

macam2 da...
segala macam2 tuh manusia boleh create..mudah jer..lagi2 klu da conquer media...

aku x sokong maner2...
aku masih mude...
hanya bagi pendapat..

kutuk orang je said...

salam.. farhan ghazali..(bkn ank Ghazali ex-mb)k la..straight to the point,ko x pandai debat dan perasan pandai debat..jawab soalan pn xboleh.sultan,manusia dan juga buat dosa.bukan maksum.buat ape nk sembah sultan?nabi pn org xsembah.. ko je perasan.sultan pn xthu ko sokong dy.sultan tengah sedih kt rumah sebb thu dy langgar undang2. balik rumah.bukak buku undang2 ye..