Friday, December 12, 2008

FAM, gagalkah mereka?



Lama saya tidak bercerita tentang skop bola sepak dalam negara kita. Sekali lagi skuad Harimau Malaya tumbang dipijak Gajah Siam dengan rakus sekali ketika perlawanan Piala AFF Suzuki di Phuket tempoh hari. Perlawanan berakhir dengan keputusan 3-0. Kasihan.


Saya bukan saja pening malah runsing akan masalah ini. Kenapa?sebab saya pun rakyat Malaysia, takkanlah nak sokong skuad Bangladesh, Sri Lanka atau India (walaupun kulit saya hampir menyerupai mereka-saya mengaku). Dalam hal ini ADAKAH WAJAR FAM DIPERSALAHKAN? Kerana yang menyepak,membaling dan menangkap bola di padang bukanlah Khairy Jamaluddin, Sultan Pahang atau Dato' Azuddin. Sebaliknya, pemain-pemain yang menggalas amanah tersebut.



Saya kira, FAM sudah memainkan peranan mereka dengan baik. Dari jersi buruk, kita dapat full sponsor NIKE, siap ada iklan lagi. Sebelum ini ada ke? Itu yang pertama, keduanya pula, kita sedia maklum, banyak siri latihan dan klinik bola sepak diadakan seperti klinik bersama bekas bintang Liga Perdana Inggeris, Ian Rush. Itu tidak termasuk lawatan ke beberapa buah negara seperti ke Slovakia, membuat latihan sambil bercuti. Ada kepimpinan FAM yang lepas buat perkara sedemikian???


Lihat perlawanan menentang Vietnam yang lepas, duuuuh! Sangat memalukan tindakan penjaga gol kita. Mungkin masih tak cukup rawatan dan perlu untuk pergi ke klinik lain selepas ini!


Apapun, kadangkala wajar juga pemain kita yang dipersalahkan atas persembahan mereka yang boleh dikatakan "bermasalah" ini. Saya beri satu anologi,
  • FAM ini boleh kata macam ibu bapa kita, hanya boleh bagi nasihat,nafkah dan teguran, namun jika anak mereka sendiri yang malas berusaha setelah semua diberikan, itu sebenarnya salah siapa?

**KASIHAN PAK CIK KAMBING DALAM GAMBAR DIATAS!



0 comments: