Saturday, December 27, 2008

Khairy Jamaluddin III



Saya kembali menulis, rasanya ini adalah post yang ketiga saya berkenaan Khairy Jamaluddin. Nak tahu kenapa saya suka menulis tentang beliau? Sila rujuk post yang di taip bulan Oktober yang lalu


Sedar atau tidak, ketika semua orang bercakap soal politik wang dalam Umno, pelbagai kelemahan dalam parti pemerintah ini, tiba-tiba muncul seorang anak muda, bernama Khairy Jamaluddin di Wacana Perdana, dekat Balai Islam Kota Bharu, Kelantan bercakap soal gabungan Pakatan Rakyat antara Pas, DAP dan PKR retak menanti belah.


Anak muda ini, yang merupakan Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, seperti mahu disisihkan dari hirarki kepimpinan Umno. Bukan kerana beliau tidak bagus tetapi kerana kecemburuan yang menyaluti minda orang-orang Umno, termasuk pembangkang.


Bila orang-orang Umno menyerang anak muda bernama Khairy Jamaluddin ini, pembangkang pun akan menyerang sama. Biasalah, tentuya tiada siapa yang mahu mempertahankan Khairy Jamaluddin kerana mempertahankannya ibarat satu dosa besar pula.


Yang peliknya, ketika menyerangnya, memfitnahnya dan mengutuknya, tidak dianggap sebagai dosa sebaliknya jika mempertahankannya, ia diibaratkan sebagai dosa pula. Hari ini, ketika menjadi penalis dalam Wacana Perdana, lontaran hujah Khairy Jamaluddin memerangkap Pas, DAP dan Parti Keadilan. Ketiga-tiga parti ini sedang bertelagah ekoran lontaran hujah Khairy Jamaluddin.



Siapa orang lain yang beria-ia sangat hendak bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno mampu melakukan seperti apa yang dilakukan Khairy Jamaluddin? Kenapa sekarang kebolehan anak muda yang merupakan Ahli Parlimen Rembau, Negeri Sembilan ini tidak mahu diperkatakan? Mana suara Tun Dr. Mahathir Mohamad yang selama ini menjadikan Khairy Jamaluddin sebagai sasaran pelurunya?


Inilah masalah kita, orang-orang Melayu. Kita lebih suka membicarakan hal buruk orang tetapi baiknya kita senyapkan sahaja. Tiada siapa, termasuk para pemimpin yang kanan dalam Umno mampu menampilkan diri, berhujah secara berani di celah-celah ribuan penyokong Pas, dengan tempik dan sorak mengejek, boleh bercakap dengan lancar dan tenang, walaupun sesekali kelihatan emosional.


Beranikah Pas menjemput Khairy Jamaluddin sekali lagi menjadi penalis seperti Wacana Perdana ini? Walaupun Pas menyediakan penalisnya Datuk Husam Musa dan seorang lagi, Prof Madya Abd Aziz Bari yang lebih mirip kepada pembangkang, tetapi Khairy Jamaluddin bukan calang-calang pemidato. Khabarnya, moderator, Prof Madya Mohamad Agus Yusof, seorang anak Kelantan juga berusaha memerangkap Khairy Jamaluddin dengan soalan-soalannya namun, dia pun silap kerana dia ingat di menjadi moderator budak-budak sekolah menengah berbahas.


Sebagai seorang peminat dan pengikut politik di Malaysia, saya ingin mengatakan saya cukup berminat melihat kepetahan Khairy Jamaluddin berhujah. Malahan, saya mengkaguminya walaupun selama ini saya tidak pernah mendengar cerita baik mengenai Khairy Jamaluddin dari mulut orang-orang politik dan mulut orang-orang Umno yang saya temui.


Selama ini, saya juga hampir-hampir terpengaruh dengan cerita kawan-kawan, kononnya Khairy Jamaluddin akan menjadi beban kepada Umno. Khairy Jamaluddin tidak akan mampu menjadi pemimpin besar Umno. Khairy Jamaluddin bukan pelapis dalam Umno. Khairy Jamaluddin buruk, seburuk-buruknya.


Hari ini, saya dengan penuh gagah, mahu berdepan dengan kawan-kawan, kenalan dan orang-orang yang selama ini mengatakan kepada saya Khairy Jamaluddin tidak baik, tidak berguna dan tidak layak dijadikan pemimpin. Saya mahu berhujah dengan mereka, walaupun mungkin hujah saya tidak sehebat hujah Khairy Jamaluddin 'memukul' Pas, Husam, Aziz Bari dan Agus tetapi sekurang-kurangnya, saya tahu Khairy Jamaluddin adalah potensi kepimpinan Umno.


Baru sekali Khairy Jamaluddin 'menyerang' - huru-hara Pas, PKR dan DAP dibuatnya. Sibuk Presiden Pas mengatakan, "saya akan merujuk dulu kepada Datuk Husam Musa mengenai apa yang diperkatakannya berkaitan Hudud."


Ketua Menteri Pulau Pinang sudah menyatakan pendiriannya, DAP tidak akan bersetuju dengan pelaksanaan Hudud manakala Tian Chua dari PKR pula mengatakan perlaksaan Hudud merupakan sesuatu yang menyalahi persefahama dalam Pakatan Rakyat.


Khairy Jamaluddin juga menyerang Pas mengenai krisis dan persefahaman dalam Pakatan Rakyat. Husam mengakuinya dan sekaligus mendedahkan bahawa ketiga-tiga parti yang berada di dalam Pakatan Rakyat ini memang tidak sefahaman. Ketika mereka menyerang Barisan Nasional, sebenarnya mereka mahu menutup apa yang badai yang melanda gabuangan mereka.


Saya mengharapkan Umno membenarkan Khairy Jamaluddin terus mewakili Umno untuk menjadi penalis di mana-mana sahaja Wacana, Debat ataupun atas apa nama sekali pun kerana melalui Khairy Jamaluddin, Umno akan dapat menyampaikan mesej kepada rakyat bahawa perjuangan Umno jauh lebih tulin dari perjuangan DAP, PKR dan Pas yang hanya menggunakan satu-satu isu, untuk tujan sementara.


Jika Pas berkempen di kawasan orang-orang Melayu, mereka akan mengambarkan mereka jauh lebih Islam dari orang-orang Umno. Tetapi apabila mereka berkempen di kawasan orang-orang Cina, mereka akan mengambarkan bahawa mereka jauh lebih rasional dalam soal-soal perkauman dari orang-orang Umno.


Begitu juga seterusnya, jika mereka berada satu pentas dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, tiba-tiba pemimpin-pemimpin Pas ini akan menjadi kecut, sekecut-kecutnya kerana mereka takutkan orang-orang Anwar dalam Pas, jika mereka tersilap perhitungan bercakap soal-soal Islam, perpaduan dan perkauman.

32 comments:

mizbi said...

post yang menarik.. hahaha..

seperti biasa, sebagai pengkritik UMNO dan BN, saya sememangnya tidak bersetuju dengan artikel yangt ditulis. tp tak pelah, ini pendapat saudara.

cuma yang ingin saya sebut disini, saya tidak hairan sekiranya hudud itu dibantah oleh lim guan eng dan tian chua, cuma yang hairan kenapa UMNO turut membantah??

yang kedua, kenapa khairi meletakkan tanggungjawab perlaksanaan hudud kepada pas, sedangkan hudud itu tanggungjawab semua yang beragama Islam. sepatutnya ia tidak boleh dijadikan agenda politik sebaliknya diajadikan dasar sesebuah parti iaitu menubuhkan negara yang mengamalkan hukum islam secara syumul.

soalan saya, adakah khairi menolak perlaksanaan hukum hudud dan menganggap ia lapuk dan tidak sesuai di negara ini??

firman Allah didalam surah al maidah ayat 44 yg bermaksud "Barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir"

al maidah ayat 45
"Barangsiapa tidak berhukum perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim"

al maidah ayat 47
"Barangsiapa tidak berhukum perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasiq"

Farhan Ghadzali said...

terima kasih saudara iqbal..

pertamanya, saya belajar tentang konsep negara Islam bukanlah Hudud yang menjadi tunjang atau "foundation" kepada sesebuah negara untuk menjadi negara Islam.


Banyak cabang lain yang perlu digapai selain pelaksaaan hudud..dan UMNO tak pernah sekali pun menggalas beban ini kepada PAS..kerana perkara ini adalah PRINSIP PAS..sebab itu UMNO mempersoalkan perkara ii yang dahulunya dijadikan prinsip namun sekarang? hilang begitu saja.?



PERSOALANNYA, Pas hari ini tahu yang HUDUD tidak mampu dilaksanakan UMNO, MAKA MEREKA MENGGUNAKAN PERKARA INI SEBAGAI SENJATA POLITIK MEREKA..Nampak x?


Bila UMNO dah terbuka pintu hati untuk bermuzakarah dan membincangkan soal diatas.........SIAPA YANG JADI TIKUS TAKUTKAN KUCING?


Kalau benar PAS menjadikan ianya PRINSIP PERJUANGAN...mereka mesti ISTIQAMAH dlam memperjuangkan PRINSIP INI...kalau dah terbuka ruang untuk mencapai prinsip tersebut, mengapa harus ditolak??

Siapa yang tertutup PINTU HATI MEREKA SEKARANG?

PAS atau UMNO?

Sy mohon maaf, kerna saya yakin, bukanlah semua orang2 PAS begini..tapi majoritinya adalah YA..memikirkan mereka sendiri yang betul dan SUKA utk menyalahkan lain


Saya pun mungkin tak sehebat anda utuk melampirkan ayat suci al-quran dalam setiap kata2 saya.....cuma......DULU SAYA MASIH INGAT KATA2 SEORANG PEMIMPAN PAS YANG MENGATAKAN UMNO YANG BEKERJASAMA DENGAN ORANG KAFIR ADALAH JUGA SAMA KAFIR...HARAM HUKUMNYA.


TAHNIAH, SEKARANG NI? SIAP PAS FOR ALL?? KELAB PENYOKONG BUKAN ISLAM?
DAP? PKR? HINDRAF?

APA SEMUA INI?

**Nauzubillah...saya rasa orang UMNO masih mengucapkan 2 kalimah syahadah, dan sembahyang lima waktu..sesuka hati kata orang kafir?

Dikala ini, tak reti pulak anda rujuk al-Quran?..

sudah laa..

mizbi said...

saudara,

walaupun hudud bukan asas kepada konsep negara islam, tetapi 3 ciri utama negara islam salah satunya ialah mendaulatkan syariah islamiyyah yang mana salah satunya ialah perundangan.

bile sebut perundangan, ia berkait dengan hampir keseluruhan hidup manusia. dalam berniaga, ada undang-undang, dalam pentadbiran, ada undang-undang. hampir semua aspek dalam kehidupan tidak boleh lari dari perundangan.

ingin saya nyatakan perundangan kita langsung tidak tepat dengan islam. cuma aspek2 kekeluargaan sahaja yang kita ikut islam.

jd bile sebut perundngn ISLAM, dia ada 3 pecahan iaitu hudud, qisas, dan ta'zir. kita cuma amalkan 2 je qisas(itupun xmenyeluruh dan perlaksanaannya xsama dgn yg sebenar) dan ta'zir. hudud ditolak mentah2.

walaupun ia nya prinsip pas, kenapa UMNO tidak menjadikan ia nya sebagai prinsip?? seharusnya islam juga menjdi prinsip UMNO. bukan hanya pas.

mengenai isu muzakarah, ini isu lapok. dulu2 pon dah ada isu nie sehingga membawa kepada penggabungan UMNO dan pas tetapi akhirnya setelah UMNO kembali kuat, mane dia buang pas. nabi saw pernah sebut, jangan kamu jatuh dua kali di lubang yang sama. sebab UMNO pernah khianati pas. kita cuma sediakan payung sebelum hujan. kalo betol umno dh rase nk kan islam, tak yah muzakarah, jalan je tros. umno pon ramai gak ulamakan. dr mashitah, dato nakhaie. boleh je sebenarnya.

mengenai isu kafir sekiranya kerjasama dengan kafir. kalau isu ini pada tahun berlakunya 13 mei, mmg betol xleh kerjasama sebab kafir ketika itu boleh dikatakan kafir harbi. tetapi kafir sekarang ialah kafir zimmi. saya juga pernah lihat satu cd ceramah di melaka yang diadakan oleh umno bertujuan mengganggu ceramah tok guru hj hadi yang diadakan berdekatan. dalam ceramah tersebut, salah seorang pemimin umno sebut "hj hadi kafir harbi, haji hadi peluk lim kit siang". tuduhan manakah yg lebih melampau??

pas for all maksudnya pas membuka keahlian untuk semua. kita parti berteraskan islam. bukan melayu. kalo parti berteraskan bangsa, masalah akan timbul. mcm mane dgn india muslim?? nk masuk UMNO xleh. masuk mic la. mic hanya perjuangan bangsa india semata-mata.

ia juga salah satu taktik berdakwah. secara tidak langsung, kita tunjukkan islam yg sebenar utk tarik mereka masuk islam. xsalhkan..

Danial Izzat said...

assalamualaikum.

1. jawapannya mudah sahaja. jika benar PAS dan para penyokong PAS tulus dan ikhlas dalam menegakkan syariat hudud, mengapa dan kenapa mereka ini menyokong perjuangan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Karpal Singh dan konco-konconya yg sememangya menolak mentah-mentah perjuangan utk menegakkan daulah islamiyyah.


2. Apatah lagi dengan terang-terangan kita semua mengetahui bahawa konsep perjuangan DAP adalah untuk membentuk sebuah negara Malaysia yang berkonsepkan Malaysian Malaysia yakni pemerintahan berkonsepkan Islam tidak termaktub langsung dalam benak pemikiran para pemimpin DAP. Ditambah dengan kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang mengatakan “Langkah mayat saya dulu kalau mereka hendak menjadikan Malaysia sebuah negara Islam” sebagai tindak balas terhadap kenyataan para pemimpin PAS yang berusaha gigih untuk menjadikan Islam sebagai tunjang utama pemerintahan negara.


3. Persoalannya kini, PAS menggalakkan pula rakyat Malaysia untuk menyokong Pakatan Rakyat yang terdiri daripada DAP dan PKR yang bukan memperjuangkan sebuah negara Islam pun yakni ianya jelas amat bercanggah dengan kenyataan mereka yang mengatakan bahawa setiap Muslim wajib untuk memperjuangkan parti yang menegakkan Islam. Saya kira kenyataan yang mereka lemparkan itu adalah khusus untuk para penyokong UMNO sahaja. Tetapi untuk menyokong PKR dan DAP yang tidak memperjuangkan Islam, itu tidak mengapa. Persoalannya timbul di situ. Adakah mereka ikhlas dalam memperjuangkan Islam atau pun hanya untuk menjatuhkan empayar UMNO? Hanya Allah swt yang maha mengetahui.

4. Maka saya dapat simpulkan bahawa perjuangan PAS untuk menegakkan sebuah negara Islam adalah gagal dari segi metedologinya ataupun dalam kata lain, kaedah-kaedah yang mereka gunakan dalam misi untuk mencapai perjuangan mereka. Maka, perkara ini yang perlu mereka ubah dan ambil secara positif. Mungkin artikel saya ini tidak dapat diterima oleh para penyokong PAS, tetapi itulah hakikatnya. Tiada maaf yang dipinta, kerana apa yang ditulis adalah ditulis dengan ikhlas sebagai seorang manusia yang beragama Islam.

5. jangan hanye pandai berkata-kata..tapi HAPRAK hasilnya! keluar dulu dpd PAKATAN RAKYAT, baru anda boleh bkata demikian. Faham? klu x phm, buat solat istikharah agar diberi panduan dlm mnyelusuri khidupan anda.

sekian, Assalamualaikum. Islam for all! =)

Danial Izzat said...

knp PAS tiba-tiba sahaja PAS bkata tak akan melaksanakan hudud klu Pakatan Rakyat dpt ambk alih negara?

klu stakat takut ngn DAP, tak payah byk ckp!

Farhan Ghadzali said...

sila jawab soala saudara danial dahulu untuk berlaku adil

sekian

mizbi said...

saudara yg dirahmati Allah,

saya ign mendptkan kepastian dr saudara bilakah dato seri anwar mengeluarkan statemant beliau tidak bersetuju dgn hudud?? sekiranya ada pon, saya yakin kenyataan itu telah disabotaj oleh pihak-pihak yg tidak bertanggungjawab. karpal singh tidak berstuju tak pe. itu normal bg orang kafir. insyaallah, sekiranya beliau dan konco-konconya mendengar penerangan yang sepenuhnya mngenai hudud, dia akan menerima. cuma masalah yg timbul beberapa org pemimpin umno sebut perkara yg negatif tentang hudud spt "kalo nk mkn sup tgn, pegilah kelantan". statemant2 sebegini oleh org2 islam sendiri yg menakutkan orang bukan islam.. fikir saudara ye...

mengenai pas menggalakkan orang malaysia menyokong pakatan rakyat yang terdiri juga drpd pkr dan dap. saya harap saudara paham maksud rakyat malaysia. not all malaysian are islam. jd, kenytaan itu untk yg bukan islam. kalau utk pkr, ia juga lebih mirip kepada islam. cuma ia parti yg menerima semua bngsa. walaubgaimanapon, dsai sentisa sebut kita jaga kepentingan islam dan juga kepentingn semua bangsa xkire melayu ke, iban, khadazan dan sebagainya. cuma br2 nie, kytaan tian chua adalah bersifat peribadi. insyaallah, setelah mendengar penjelasan yg sebenar, dia juga akan terima.

bsgi saya, saudara tidak boleh membuat satu kesimpulan yg menyatakan perjuangan pas gagal. ini kerana perjuangan kita belum lagi selesai utk saudara buat kesimpulan. saya yakin, dgn kepimpinan ulama berkaliber spt dato nik aziz dan dato seri hj hadi, perjuangan pas akan menjadi contoh tauladan kepada parti islam lain diseluruh dunia. bukan mcm umno. perjuangan bela melayu, tapi melayu yg menjadi mangsa. setiap kali pertarungan(election), melayu yg menjadi mangsa. bantu melayu apa macm nie?? ini HAPRAK..!!

dan bg soalan yg terakhir, bile pas ckp xnk buat hudud?? kalo ada pon, mgkn kenyataan itu tidak disiarkan spenuhnya. saya sarankan saudara bukak laman web www.harakahdaily.net. tok guru nik aziz yakin degn kemenangan pas di terengganu(insyaallah dan umno x main tipu), hudud diterima. saudara baca berita tersebut dan hayati..

semoga allah memberi taufiq dan hidayah kepada kita bersama.

Farhan Ghadzali said...

Bila masa pula DSAI x menerima saya kira bukan menjadi titik persoalan

PERSOALANNYA....
kalau benar beliau
bersetuju..HUDUD pasti dan mesti di implementasi dan dipersetujui beliau sewaktu berikrar dalam mewujudkan PAKATAN RAKYAT dahulu..


PAS tak kata apa2 bila dengan PKR pasal ni??...kenapa?sibuk nak hentam UMNO?..IKHLAS ke perjuangan tu?


lagi satu, takkanlah mereka2 (PKR -DAP) ni tak penah LANGSUNG dengar penerangan pasal HUDUD??...masyaallah, macammana tahap pemikiran anda?


saya menghormati kepimpinan Tuan Guru dan Presiden Pas sekarang namun, janganlah anda menunjukkan seolah dibawah UMNO setitik cahaya ISLAM pun tak pernah menyinari Malaysia ini..

"KU LIL HAQ WA LAU KA NAA MU RAA" - katakan kebenaran walau kebenaran itu pahit untuk di lafazkan.

itu prinsip yang patut anda pegang...

yang benar, kita cakap..yang palsu pun kita cakap...

janganlah asik nak menegakkan benang yang basah...asik menuding jari...ini saya lihat tabiat yang tidak sihat ada dalam sesetengah orang PAS..(kalau anda bukan salah seorang darinya, maka jangan terasa)


Juga, UMNO perjuangkan MELAYU, ISLAM DAN NEGARA..

MELAYU = Kita majoriti di MAlaysia

ISLAM = AGAMA ORANG MELAYU YANG PERLU DIPERTAHANKAN

NEGARA = Berlaku adil kepada semua bangsa.

Kalau anda perhalusi, konsep Islam UNIVERSAL yang menunjangi segala ini dan membolehkan UMNO hadir dengan konsep diatas...sila fikir secara rasional ya..


Berkenaan PRK di Terengganu..saya kira masa inilah Pemimpin2 Pas nak tabur janji..mereka bawa angle itu sebab di kwasan tersebut sudah pun maju, aman dan sentosa..Islam juga tak ditinggalkan disitu..dah tak ada modal lain..terpaksalaa kan..hehe..MANIFESTO...memg manis..hasilnya, kita tengok 4-5 thun lagi..ITU PUN KALAU PAS MENANG.

Maaf, HARAKAHDAILY tak telus dalam laporannya..

Saya cadangkan anda baca MALAYSIAKINI

SEKIAN!

Danial Izzat said...

saudara mizbi,

buktikan dari autoriti mn anda jmpa Datuk Seri Anwar nk lancarkan hukum hudud?

dah jmpe, pastikan sahih, baru bcakap dlm blog ni.

sekian~

Danial Izzat said...

tgk. pnyokong PAS mnyokong PAKATAN RAKYAT yg mn DAP dan PKR x mahupun jalankan hukum hudud. anda fikirkan sendiri.. mereka tulus ataupn tidak..

mizbi said...

Saudara-saudaraku,

Saya pernah mngikuti satu ceramah yg mana dsai berkata, kita akan mengikut perlembagaan Malaysia. Dlm federal constitution, article 3 menyebut agama islam sebagai agama rasmi persekutuan. Bila sebut islam sebagai agama rasmi, mksud nye islam agama yg utama di malysia. Jd, segala yang ada dalam agama islam, kita amalkan secara menyeluruh tanpa sedikitpon kita tinggalkan secara sengaja termasuklah dari segi perundangan dan segala aspek. So, xperlulah kita terangkan lebih detail satu2 perlembagaan. Bagi saya, cukup dgn ini dan saya rase rakyat pon dh faham.

Mengenai penerangan, saya tdk bermaksud yg kita xpernah beri penerangan langsung mengenai hudud, Cuma penerangan yg lebey jelas dan padat yang dapat memahamkan mereka belom diberi. Nak bercakap degn org bkn islam, xleh guna hujah quran. Kena guna logic akal. Lagi satu, nak fahamkan sesuatu yg baru mereka terima bukan lah satu mende yg mudah. kite pon blaja abc bukan dlm tempoh seharikan. Sbb perkara br. Mcm tu jgk org kafir nk tahu psl islam. Mende br.

Saya tidk pernh menyatakn pas perfect. Ada jgk silap. Yg silap kita tegur. Tapi dlm bab melaksanaka hudud, saya sgt yakin pas tidak silap. dan dlm bab ini, saya tidak menegakkan benang yg basah. Saya sgt yakin hudud boleh dilaksanakan dan menjadi satu problem solver kpd kadar jenayh yg menakutkan.

Saya org melayu. Pas pon majority melayu. Kita mmg pertahnkan hak2 melayu. Yg saya musykil, kalo benr umno pertahankan hak melayu, kenapa pegi roboh rumah rakyat2 melayu yg miskin di kg berembang, di kg pelentong dan di kg bujal diterengganu?? Masjid pon dirobohkannya di kg bujal.. masyallah.. nie pulak di matau, jengka.. bulan 4 nie pulak nak tolak.. mane pemimpin yg sibuk nk berjuang utk bgsa melayu.. kalau xpercaya pegi tgk kg bujal. Kesan masjd roboh ada lg. umah2 rakyat tanpa pampasan yg dirobohkaan pon ada kesan lagi..

Saudara kene paham.. kalo parlimen pas yg pegang, I mean pas kerajaan, mmg laksana islam spenuhnya. Yg saya pertikai kenapa kerajaan bn xbuat hudud?? Adakah hudud xsesuai di Malaysia?? Adakh dgn sbb msyrkt mjmuk, hudud xsesuai?? Sape yg menjadikan malysia msyrkt mjmuk kalau bukan Allah?? Adakah Allah buat hukum yg tak sesuai utk malysia?? Ataupun adakah al-quran nie xsesuai dijadikan panduan oleh malysia?? Itu yg saya tnye..

Bg saudara, hrkhdaily xtelus.. xpelah.. bg saya lebih telus kalo dibndg akhbr2 dan web2 yg mengampu kerajaan mcm berita hairan dan utsan meloya tu.. hehehehe..

Pkr xpernh sbt pon xnk jlnkan islam sepenuhnya.kalo ada kenytaan dr pemimpin pkr, itu kenytaan peribadi. bkan kenyataan dr parti keadilah sdr. Dap ada sebut xnk hudud. Dap parti majority org bukan islam.. xla berapa hairan.. umno yg majority org islam pon kenapa tolak?? Hehehe.. sudah la…

Danial Izzat said...

siapa kata umno tolak hudud? siapa yg kata org umno x nk hudud?

jgn nk menuduh tanpa sebarang bukti. yakni firman Allah, "seseorang itu hanya akan bersalah, apabila kesalahannya dibuktikan"

buktikan dari mn anda jumpa org umno kata nk tolak hudud???????

Danial Izzat said...

kjlu PAS btol2 ikhlas nk buat hudud, sila keluar dari PAKATAN RAKYAT. itu sahaja.

Anonymous said...

assalamualaikum,mudah shaja hendak membangkang hujah tuan punya blog ini.

PERTAMA,PAS bukan hanya memperjuangkan HUDUD sahaja.PAS memperjuangkan ISLAM secara syumul,SEPERTI AQIDAH,FEQAH,MUAMALAT,JENAYAH DAN SEMUA SEKALI DASAR ISLAM bukan seperti UMNO yang sekular memperjuangkan dasar kebangsaan dan amik sikit2 Islam.

KEDUA,org ISLAM yang menolak ISLAM,tak patut berada di bumi milik penciptaNYA.sila keluar sekarang!get out now!!

mizbi said...

saudara daniel,

saudara mungkin tak pernah lihat video klip dr mashitah di mesir yang mana dlm ucapannya bermaksud menolak hukum hudud..

cari dlm you tube.. hayati betol2.. tu ulama.. umno rasenye dia tu..

sbb pas or pembangkang xpernah terime jd ahli sbelum nie..

hehehe..hujah mesti berbukti..

saya bukan mcm saiful bukhari. mengaku diliwat.. tp xde bukti nk tuduh dsai meliwat.. ape daa.. saya berbukti... hehehe..

mizbi said...

opss.. lupe nak tanye..

nape perlu keluar dr pakatan rakyat??

reason??

kalo pas perlu kluar dr pakatan rakyt, umno pon perlu kuar dr bn.. betol tak??

Anonymous said...

TERUSKAN mizbi,i akan panggil geng-geng lain spy dioerg buat sekular2ni faham ttg kesyumulan ISLAM.
ISLAM bukan barang mainan!mane bleh laksanakan separuh,tak buat separuh!

klu betul-betul rasa nak jadi hamba ALLAH,laksanakanlah ISLAM secara total!klu taknak,berambus kuar dari bumi ini!!!!!!

Farhan Ghadzali said...

Betul x apa saya cakap tentang penyokong PAS??

bila kena tempelak sikit dah menggelar orang SEKULAR???

hebat ajaran PAS kan?

lagi satu, kenapa mesti panggil kawan2 anda?...kenapa anda sendiri tidak berhujah disini?

takuT??


UMNO tak prlu keluar, kerana sejak tahun 1955 lagi UMNO sudah bertapak dan kekal dengan prinsip-prinsip yang dipegang...

PAS????...malas saya nak ulas panjang sebab dah ulas dekat komen atas2 tu..

berkenaan hudud....UMNO dah ajak bermuzakarah....

kenapa PAS keras kepala tiba2..??

takut bila UMNO dah laksanakan nanti, mereka dah xda modal nak tibai UMNO laa kan???

kalau benar HUDUD ini menjadi PRINSIP PAS....lupakanlah tentang muzakarah yang lama tu, kepimpinan sekarang bukannya muka2 sama dengan dahulu.

Pelik, bila ada medium yang boleh menggerakkan prinsip mereka, mereka tuduh pula UMNO ni tak boleh percaya dan bermacam2 lagi....

Sedangkan UMNO yang selama ni tadah telinga dengan kutukan, hinaan dan cacian..boleh terbuka pintu hati utk membincangkan hudud...PAS tak mahu pula...malah dituduh lagi macam2


yang meluatnya..PAS ni pun 2 x 5 je

SELAMAT TAHUN BARU DAN AWAL MUHARRAM

Farhan Ghadzali said...

ISLAM ITU AGAMA YANG SYUMUL -
COMPREHENSION

juga "MODERATION"

..yg "ANONYMOUS" ni dah serupa fanatik dah ni ape cite??

saya rasa sesiapa yang bergerak secara "anonymous"...komen anda tak layak utk disiarkan pada 2009 nanti..

mizbi said...

saudara,

sudah saya jelaskan masalah muzakarah pada komen yg sebelumnya..

yang saya hairan kenapa umno nie nak tunggu bermuzakarah dulu baru nak jalankan islam.. kalo umno dah tau pas tak nak muzakarah, umno jalankan hukum islam secara keseluruhan.. tak yah tunggu lps muzakarah dgn pas.. kenapa?? umno xcukup ulama ke nak nk gubal hukum islam??

sape yg byk mengutuk, mencarut kalo bukan pemimpin umno?? tgk dlm parlimen.. mp pasir salak, kinabatangan.. kalo xsalah saya sume tu bn kan.. hehehe.. ada mp pas yg mencarut mcm tu sampai kuar surat khabar??

kalo kita tak buat salah, org takkan kutuk, hina. tgk kelantan. walaubgaimnapon umno kempen burukkan kelantan, alhamdulillah, berkat munajat tuan guru, umno kalah teruk giler..rakyat ttp setia dibawh tuan guru. kalo kepimpinan dia tak bagus, tentu rkyt dh tolak..

mizbi said...

buat Anonymous,

keras tol kamu yer..kita bukan kritik umno. kita perbetolkan ape yg salah.. kite kene beritahu dia mne dia salah..mgkn memakan mase utk beri mereka faham..

tp insyaalla, kita berdoa semoga mereka dpt faham islam yg syumul.. amin..

ElNino said...

salam..
maaf mencelah.. kagum rsanya mlihat cara saudra farhan berhujah...
ada ciri2 bkal ketua pmuda UMNO mlysia..insyaAllah.
nmun,maaf,dlm hal ni, sy tdk bspndapat dgn sedare...
antra isu2 yg sdare frhan dan sdre danial bngkitkn adlh...
1)Dulu pmimpin PAS kta UMNO kafir sbb cooperate ngn MCA,tp skng PAS plak dgn DAp..x jd kafir ke??
2)PAS kta nk lksana hdud tp knapa buat kjsama dgn mreka yg tentang hudud(baca DAP)..??
3)sape kta UMNO tlak hudud?? UMNO xpenah tlak hudud pun...

ok sedare..ckup 3 psoalan tu je...
sy bkan x nk bhujah dgn sdare tp sy mgkin tak shbat sedare bdua..
lgpun,i'm not a blogger..
dan kbetulan ktiga2 psoalan sdare tu tlh djwb oleh seorg forumer dlm 1 website..
nnti sy akn bg link..

cma sy nk sntuh skit je utk soklan no 3 tu...
danial ckp pmimpin umno TAK PERNAH tolak huhud pun..sy nk tnya,sape yg saman krajaan klantan bhubung Enakmen Kanun Jenayah Syariah ll (Hudud) yang difailkan suatu ktika dulu??
pmimpin umno kan...
tu baru satu bukti..nah amek lg ni!
1. 'Hukum rejam kepada penzina adalah primitif'. (Dr. Mahathir b.Mohamed : 3/3/94)


2. 'Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja'. (Dr. Mahathir b.Mohamed : 14/7/92)


3.'Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tiada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama'. (Dr. Mahathir b.Mohamed : 2/5/92)


4. 'Saya akan memastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud'. (Dr. Mahathir b.Mohamed : 1994)


5. 'Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam'. ( Dr. Mahathir b.Mohamed : 4/8/94)


6. 'Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasiq'. (Dr. Mahathir b. Mohamed : 3 Mac, Nilam Puri).



7. 'Apa erti negara Islam jika mundur'.
(Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi: 13/11/99)


8."tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain.
akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat"
(Dato Seri Dr Mahathir Muhamad, 5 sep 1997, PWTC, perhimpunan Agung UMNO, Pita rakaman)


9."Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum-hukum yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan?"
(Ucapan Dato Seri Dr Mahathir Mohamad pada 3 mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan, Pita rakaman


10."Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar-kacir dan ditindas oleh orang lain tidak secocok dengan ajaran islam"
(Dato' Seri Mahathir Mohamad, Ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 ogos 1994, Pita rakaman)


11.'Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan'.
( Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak : 20/4/93)

SAudara,bcalah dgn mata hati...kta2 kt atas ni mmg dh ckup untuk mmbuktikan UMNO tlak hudud!
ape lg hujah sedare???


Dan utk sklan 1 dan 2 tu,sedare boleh la buka link yg kt bwh ni...
insyaAllah sgala soalan sdare akn tjwb..

http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=158627


Tp igt sdare,bcalah dgn mata hati..
dan doa2knlh moga sedare beroleh hidayah drp-NYA.InsyaALLAh..

Farhan Ghadzali said...

Saudara ElNino

terima kasih kerna mendoakan saya utk mendapat hidayah dariNya...seolah2 saya ni dalam kategori yang sesat pula ya?

tak mengapalah, anda mungkin tidak mengenali saya secara lebih dekat..

Pertama, mengenai kenyataan-kenyatan Dr. Mahathir, saya kira tak perlu lah diungkit kembali...yang lepas tu lepas lah..dah masuk alaf baru dah pun dan saya memang tak setuju dengan beliau atas kenyataan2 tersebut..( jika benar dan tidak diputar belit mana2 pihak) lagi satu...mungkin ada kenyataan yg lebih bermakna dan mengandungi makna tersirat, namun anda tertinggal atau kurang peka terhadap mesej sebenar yg ingin disampaikan..

namun sedarlah...orang yg sama laah sudah mengiktiraf MALAYSIA adalah sebuah NEGARA ISLAM YANG RASMI pada persidangan OIC bertempat di ibu negara pada tahun 2003..
dan insan inilah yang seorang pemikir yg berkaliber mengenai orang islam dalam dan luar negara...jangan anda cuba nafikan perkara itu..kufur nikmat namanya


Masalah di Kelantan, ZAID IBRAHIM yg menyaman kerajaan negeri ketika itu..hasilnya, dia sekarang bukan lagi org UMNO..dan org itu sudah dijeput pihak PAS utk menyertai mereka...lihat???apa sudah jadi?

insyaAllah jika ada kesempatan saya akan msuk website yg diberi...

anda org terngganu?..hmmm..terima kasih atas pujian yg diberikan..

ElNino said...

Tidak..
Saya tdak bermksud saudra dlm glongan yg sesat...

Hdayah tu ada plbagai mksud,antrnya al-Irsyad..
mksud al-Irsyad tu the ability to distinguish btween bad n good...
Hdyah tu lh yg sy mksudkn utk sdare..
yup,sy mmg pji cra sdare brhujah,klihtan tnang dan tak emosional..
debater lh ktakan..hehe..
tp mlangnya,isi2 tu mmg sy x stuju..

haa..psl pengisytihran ngara islam tu..
stuju x sdare,jka sy ktakan,pengisytharan tsebut adlh dmi kpentingn politik UMNO smta2??


Nak jdikan malaysia sbg ngara Islam,xckup dgn isytihar je..
tp mstila disusuli dgn plaksanaan dan penghayatan prinsip dan syariat Islam tu sndiri...
Tgk cntoh ngara islam madinah di zaman Rasulullah S.A.W..
Sgt jauh bbeza dgn mlaysia yg knonnya dktakan ngra islam..
sy bg 1 prbezaan je lh...
Ngara Islam mdinah dhulu mnjadikan AL-QURAN dan AS-SUNNAH sbg undang2 trtinggi...
Tp bgaimana dngan mlysia??
Bukan ke plembagaan ciptaan LOrd REid yg djdikan 'kitab suci' shingga hri ni??
1 bkti ni dh ckup dh ckup utk mnyangkal Mlysia sbg ngara islam, saudaraku...

n kt mlaysia jga...
1)judi,riba,arak dan pesta mksiat dbiarkan brleluasa
2)fenomena murtad jga dpandang enteng oleh phak bkuasa,mufti perak sndri mgakui bhawa ratusan ribu umat mlyu di mlysia sdh murtad..krajaan buat ape?
3)rkyat yg x bsalah dzalimi dgn dtahan bwh ISA..
4)rumah rkyat druntuhkan,bhkan msjid pun sggup drobohkan..

Byk lg sbnrnya,tp ckuplah sy bg 5 bkti di ats je stkat ni..

Bkan Tuan Guru Haji Hadi je yg x stuju mlaysia sbg ngara Islam..
Bkan Tok Guru Nk Aziz je yg mnafikan mlaysia sbg ngara Islam..
Bahkan,Sheikh Dr Taufik Ramadhan Al Butti pun turut menolak dakwaan Malaysia sebagai Negara Islam.
Sheikh tu bkan org PAS sdare...huhu..
Mlaysia ni hnyalah ngara umat islam,tp bkan ngara islam..ok??

pointnya bkan siapa yg mnyaman...
tp tndkn saman itu jls mnunjukkan UMNO tdk bstuju dgn hkum hudud..
Klu sdara ktakan tndkn itu adlh tndkn pribadi zaid ibrahim,tp ada ke pmimpin2 umno laen ktika itu yg mngutuk tndkn zaid ?
seolah2 mreka mrestui tndkn tsebut..
namun alhamdulillah pd 2006,zaid tlh trik blik sman tsebut...
tp tu tak mnunjukkn UMNO tlh bsedia mnerima hudud...
Kini,UMNO seolah2 bgembira bila DAP mnentang hudud yg ingin dlksanakn oleh PAS..
Sptutnya,UMNO kna backup PAS dlm hal ni,sbb UMNO pn Islam,,btul tak?
DAP tentang hudud x hairan lh,sbb dornag bukan islam...xpham pun..
tp klu UMNO pn x suka hudud,parah ni sdare...

Tp yg jlsnya,UMNO sgaja mnimbulkn skli lg isu hudud ni utk mnakut2kn pngundi bkn Islam di P036...
slpas isu liwat di pmatang pauh fail,isu ni plak UMNO nk try,xserik2...
namun mlangnya,UMNO clap...
dh smkin rmai org bkn islam kni yg dpt mnnerima hudud..
tmasuk lh pmpinan DAP sndiri dan ketua klab pnyokong PAS...
orang kfir pn trime,org UMNO x rsa malu ke??
sedarlh,,isu ni p akn fail..dan ksannya,PAS yg dwakili Tuan Hji Wahid akn mnang di P036 17 Januari nnti,,InsyaAllah,Allahuakbar!

p/s:yup,sy dr p036;)

Farhan Ghadzali said...

Terima kasih sekali lagi, dan saya sebenarnya tidak memerlukan pujian yg melambung dari saudara..

Mari terus straight to the poin..

dalam isu pengisytiharan Negara Islam, anda tidak bersyukur ke?

Saya tidak bersetuju anda mengatakan ianya bermotifkan politik kerana pengisytiharan itu dibuat dalam Persidangan OIC..satu persidangan MULTILATERAL antara banyak negara..dan anda patut sedar dalam konteks malaysia yg berbilang bangsa ini, mengambil keputusan begitu memerlukan satu keazaman politik yg sangat berani dan perlu bersedia dalam segala kemungkinan yg ada atau bakal wujud.


kalau ia bersifat politik, ianya akan diumumkan dalam perhimpunan agung UMNO..


Saya memang menunggu saat kita boleh menolak kitab LORD REID..namun, persoalan nya adakah PAS MAMPU BERBUAT DEMIKIAN?

anda bekerjasama dengan DAP, PKR yg mana terang2 dah tak nak perkara ini terhasil..

malah mereka mahu pula menggubal kitab LORD REID ini supaya lebih memihak kepada mereka..maksudnya, kenapa anda tidak bersyukur...??

ISLAM dibawah perundangan sekarang berada dalam kedudukan yg cukup bagus dan baik sekali..dan apa yg perlu kita lakukan adalah cuba pertahankan dari ancaman DAP dan PKR..

ini tak...sudahlah benda itu diganggu gugat..perkara 153 dan 151 dipersoal, anda mahu pula bawa HUDUD pada masa sekarang???

maksudnya sekarang..apa yg ingin saya katakan..kita kuatkan dulu yg sedia ada...dan bila keadaan reda, baru kita praktikkan HUDUD...faham x sedara??


saya tak pernah tolak hudud..tapi biar masa sesuai, dan keadaan dah boleh diterima semua, maka kita ketika itu dan saya sendiri akan duduk DIBARISAN HADAPAN MEMPERJUANGKAN HUDUD!



bila masa DAP nak hudud ni sdare?

Husam debat dgn KJ..esok Lim Guan Eng tentang tu benda apa?

UMNO ajk bermuzakarah balik, kenapa x nak?..jangan laa guna alasan lapok yg UMNO dahulu tak serupa bikin dan sebagainya..

masalahnya, UMNO sekarang bukan sama yg memerintah dgn UMNO yg dulu..bangga pula tu bekerjasama dgn DAP dan bukan islam..


manusia banyak kekurangan, itulah yg membezakan nabi dengan insan biasa..kita tidak sempurna..pasti ada masalah..cuma kita perlu bersama2 bersatu...bukan menuding jari semata2 kepada satu pihak...itu perlu ada dalam UMNO DAN PAS yang saya lihat mesti diwujudkan.

sekian!

Atas_Pagar said...

LINK DR SAUDARA ELNINO...


1. PAS kata UMNO kafir kerana kerjasama dengan MCA. Kenapa kini PAS adakan kerjasama dengan DAP ( sedangkan DAP penyokong kuat ISA Singapura dan berperanan besar dalam tercetusnya 13 Mei ) ?

sebelum saya menghurai lebih lanjut, saya minta yang bertanya, tunjukkan bukti kenyataan PAS tersebut..apa sebab musabbab ianya dikeluarkan...

dalam perihal isu kafir mengkafirkan ini, saya sudah jelaskan seperti beberpa jawapan dibawah ini...

1) kebanykan laporan2 yg mendakwa PAS mengkafirkan pemimpin2 umno adalah palsu dan berlebih2an..jadi, boleh sedara senarakan pemimpin2 PAS yg telah mengkafirkan pemimpin umno beserta dengan bukti kenyataannya? kita lihat adakah wujud sehingga memaksa sedara memukul rata PAS keseluruhannya mengkafikran umno..

2) utk pengetahuan sedara, jika kita perhati diwaktu itu, sudah wujud istilah kafir-mengkafirkan..jika diteliti, dalam tatabahasa Bahasa Melayu, maksud bagi istilah 'kafir mengkafikran' ialah menunjukkan kedua2 pihak jelas saling kafir-mengkafirkan..makna kata, pihak PAS dikatakan telah meng'kafir'kan umno, pihak umno telah dikatakan meng'kafir'kan PAS,..jadi, kenapa sedara tidak timbulkan persoalan ini?? kenapa tidak dipersoalkan pihak umno yg turut ada mengkafirkan PAS?

Quote:
Jelas Abdul Hadi, isu perdebatan pernah dicetuskan pada tahun 1984 apabila Barisan Nasional mencabar PAS dengan mencetuskan isu kafir mengkafir. PAS mengajak BN untuk bermuzakarah tapi BN mengajak untuk melakukan perdebatan.

Katanya, pada waktu itu PAS mensyaratkan debat mestilah disiarkan secara langsung di seluruh negara. Namun apabila tiba masa ditetapkan, pihak BN telah meminta jasa Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu membuat perisytiharan debat dibatalkan.

Katanya Presiden Umno pada waktu itu, Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad telah berucap pada perhimpunan khas di Kuala Lumpur pada 1985 membuat kenyataan mengecam ahli-ahli agama dalam Umno kenapa tidak berani mengemukakan hujah yang diminta oleh PAS.

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=13016&Itemid=50

3) sedara mungkin terlupa, bebrapa orang yang terlibat dalm isu meng'kafir'kan umno ketika itu kini sedang berada di dalam umno dan kerajaannya. siap memegang jawatan di dlm kerajaan..ustaz Nakhae' umpamanya..sedara boleh check balik..

4) jika diperhati, wujud juga golongan yg bukan dari kalangan pemimpin PAS yg bercakap isu ini. tapi ramai yang menganggapnya dari pemimpin PAS. para ustaz dan golongan agama ini sememangnya tidak menyertai mana2 parti politik, atau mudah dikenali sebagai bebas. cuma cenderung kpd PAS kerana terdapat persamaan dari segi memperjuangkan Islam. sepertimana diketahui, setiap ustaz2 atau golongan penyampai ilmu agama ini mempunyai skill, metodologi dan pendekatannya tersendiri dalam berceramah dan menyampaikan kuliah..seperti di dalam PAS, ada yg keras, ada yang lembut..

jadi, tidak hairan ada dikalangan mereka mengkritik, mengentam kerajaan kerana itu sememangnya kehendak Islam itu sendiri..
mereka mengkaji ilmu, bersikap zuhud dan wara', sudah tentu mereka arif dan alim dalam hal2 agama ini..

5) apa pun, jika benar perkara itu wujud, itu adalah perkara/kejadian yg telah lama berlaku. ianya tidak lagi muncul ketika ini. tiada lagi kedengaran pemimpin2 PAS mengkafirkan individu2 di dalam umno baik dalam siri2 ceramahnya dan di media cetaknya..kalau ada, sila berikan linknya..sedara lihat disini..
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=3019&Itemid=56

sebab itulah, ianya tidak menjadi isu ketika ini..jika benar ingin mengungkit kisah yg lalu, di pihak PAS seribu kali lebih bnyak isu yg boleh dibangkitkan kembali..dari kisah pembunuhan pemimpin dan penyokong PASnya, menghina hukum Islam dan al-Qurannya, pemimpin terlibat skandal seksnya, minum arak, rasuah dan sebagainya..

jadi, tiada sebab untuk isu ini dipanjangkan, sedangkan banyak perkara lain yg baru, yang mencengkam nasib rakyat dan Islam itu sendiri perlu diberi perhatian yg selebihnya. Sememangnya jika mahu diungkit, PAS mengakui banyak kesilapan dan kelemahan yg berlaku dahulu. PAS tidak mengakui ketika ini secara terbuka, bukanlah bermaksud PAS bersetuju dgn perkara2 yg terjadi dahulu. PAS mengakui kelemahan ini. sudah dijelaskan, PAS bukanlah parti yg paling sempurna pada dlm negara ini, dan begitulah juga organisasi, pergerakan dan kumpulan yg lain, tiada yg sempurna..

6) hujah yg terakhir, diakui di dalam mana2 organisasi hatta PAS sendiri, terdapat golongan yg agak keterlaluan, atau boleh digunakan istilah 'ekstrim' di dalam setiap tindakan dan kenyataannya..tapi, ini bukanlah hujah untuk mengatakan PAS keseluruhannya juga 'ekstrim' atau telah sepakat mengkafirkan pemimpin2 dan penyokong umno..mereka yg mengatakan sedemikian mempunyai alasan dan sebabnya sendiri..sebagaimana ada golongan mengatakan golongan syiah (terutama syiah zaidiah) adalah masih Islam, mereka tetap Islam..sementara terdapat golongan yg lain 'berani' untuk mengkafirkan sahaja keseluruhan syiah itu sendiri kerana jelas pegangan akidahnya berlawanan dlm islam..

begitulah wujudnya keadaan di dalam PAS ketika itu, dan mungkin sekarang ini, iaitu ada yg mengambil jalan pertengahan, ada yg ambil 'jalan pintas' dan sebagainya, tetapi kedua2 pihak ini mempunyai alasan dan dalil yg kukuh , ada sebab, dan yg penting tindakannya kerana sayangkan agama, kerana takutkan Allah, tiada sebab lain..

contoh dalam kes pemimpin umno pernah mempersendakan al-Quran..
satu golongan mengatakan dengan menyebut si polan si polan sebagai kafir. yg ini jelas disebut di dalam al-Quran mereka yg tidak beriman dgn al-quran adalah kafir krn jelas itu rukun iman yg wajib dipatuhi..dan hujah bagi mereka ini ialah, terdapat ayat di dalam al-Quran yg menyatakan siapa yg tidak menyatakan seseorang yg kafir itu sebagai kafir, maka mereka itu adlah kafir..ini pegangan teguh mereka..

dan satu lagi menyatakan, ia menepati ciri2 seorang kafir. tanpa menghukum nama si polan si polan itu, tetapi menyatakan perkara seumpama itu (menghina quran) boleh menjerumuskan diri terhadap kekufuran, akidah terjejas dan sebagainya..kes inilah yg banyak menjadi isu mainan media ketika itu dimana memutarbelitkan kenyataan.
tiada kenyataan mengkafirkan disitu, tetapi pihak kerajaan ketika itu dengan kerjasama media, memutarbeli kenyataan..dikatakan pemimpin2 PAS telah mengkafirkan pemimpin umno...


ada pun perihal PAS bekerjasama dengan DAP adalah atas jalinan kerjasama parti pembangkang yg bersatu menuntut pembaharuan, keadilan, kesaksamaa, kebaikan dan pembaharuan. PAS tidak sesekali bergabung dgn mereka atas dasar untuk meruntuhkan Islam, memecahkan umat, dan lain2..

DAP dahulu berbeza dgn DAP kini..
umpama UMNO dahulu berbeza dgn UMNO kini..
saya ada terangkan disini..

1. saya tak pasti kenapa sedara begitu mengambil respon berlebihan bila dikatakan orang PR ada menyebut DAP lebih baik daripada Umno. Tapi sedara tidak pula terlompat2 apabila Pengerusi Badan Disiplin Umno sendri mengatakan umno lebih teruk dari MCA dan Gerakan. Bukankah ia membawa maksud yg sama dengan kenyataan, MCA dan Gerakan lebih baik, lebih mulia daripada Umno?

2. Jadi, salahkan bila orang PR sendiri meneyebut DAP lebih baik daripada Umno, jika orang Umno sendiri mengakui Umno lebih teruk dari parti non muslim dalam kompenan BN??

3. Sebab itulah sedara kena lihat situasi sebenar kenapa ianya diungkapkan. Seperti kenyataan umno lebih teruk dari MCA dan Gerakan itu ialah atas isu rasuah, bukan keseluruhan perkara. Nyata dari pengakuan pengerusi Disiplin umno, umno ketika ini nazak dgn isu rasuah, dan dikatakan rasuah yg berlaku di dalam umno lebih teruk, lebih memalukan dari rakan kompenannya sendiri seperti MCA dan Gerakan. Ada pun dalam hal yang lain, sememangnya tidak dinafikan, umno adalah lebih baik dari mereka.

4. Begitu juga dengan situasi ini. Pihak di dalam PAS mengatakan DAP lebih baik dari umno. Kenyataan ini bukanlah bermaksud DAP Islam, dan umno bukan Islam, DAP memperjuangkan Islam secara benar, Umno tidak langsung memperjuangkan Islam, dan lain2. Adapun yang dikatakan DAP lebih baik daripada Umno adalah merujuk kpd perkara2 yg baik yang dilakukan oleh DAP yang tidak dilakukan atau gagal dilaksana oleh Umno. Aptaha lagi, Umno adalah parti mejoriti Islam, yang dikatakan faham hukum2 Islam, dan DAP adalah majority bukan Islam yang semestinya tidak faham dan menolak Islam.

5. Saya suka mengulangi ‘sifir’ mudah perbandingan untuk difahami oleh sedara..

************

umno, parti org islam,
DAP, parti org kafir..

umno, sebenarnya faham islam,
dan DAP semestinya xfaham islam..

TETAPI...............................................

umno kuburkan tulisan jawi,xnak julang tulisan jawi/arab,
dap nk angkat bahasa dia..kat PP, ada papan tanda bahasa jawi..

umno robohkan masjid, surau..
DAP setakat ni xde lagi....

umno xnk berhukum dgn hukum islam, pastu hina plak,
DAP xnak, tp blom sampai hina lagi..bahkan LGE dan beberapa pimpinan PR yg bukan muslim ada menyatakan Islam adalah agama yg terbaik, Quran sebagai rujukan yg sesuai dan lain2.

rasuah,peneyelewengan, salahguna kuasa berleluasa dlm umno,
DAP..memerangi gejala rasuah adalah antara misi perjuangannya. Walaupun diakui ada, tp umno ttp menjuarainya, kalah parti non muslim DAP..

umno sokong akta ciptaan manusia ISA yg berlawanan dgn konsep Islam,
DAP tidak setuju dgn akta zalim itu..

umno halang ceramah agama pas, xbagi permit,
DAP bagi, xde masalah, xde karenah birokrasi...bahkan di PP, kerajaan DAP mengarahkan TKM memastikan setiap kegiatan kuliah agama disurau dan dimasjid diteruskan.

umno pernah terlibat dlm pembunuhan rakan seagamanya pas,
DAP xde lagi..

umno salahguna harta kerajaan termasuk media kerajaan,
DAP, xde lagi..

umno sekat bantuan perkapita SAR,
DAP PP bagi bantuan, tanah pd SAR

umno yang dikatakan parti muslim menyokong konsert jomheboh, dan dikatakan merancang adakan kelas tarian disetiap sekolah,
DAP sebagai parti non muslim terima Jom heboh, dan dikatakan merancang adakan aktiviti tarian, tapi dikatakan memisah lelaki dan perempuan,

*************

6. Dan banyak lagi contoh. Rasanya tidak perlu semuanya dihuraikan disini seperti isu LGE mempertahankan gadis melayu yg dirogol suatu masa dahulu, pimpinan DAP melawat masjid yang terbakar, menghadiri majlis keagamaan yang dilaksanakan masyarakat muslim dan sebagainya.

7. Ini jelas menunjukkan dakwaan mengatakan DAP keseluruhannya adalah anti Islam, anti melayu, perkuman dan lain2 adalah salah. Bahkan, terdapat juga suara yang mengatakan DAP adalah kafir yang bersifat ‘harbi’ yang wajib diperangi. Tetapi apabila diminta penjelasan mengenai definisi dan takrif sebenar kafir harbi, mereka tidak mampu menjawabnya.

8. sepatutnya perbandingan ini xharus wujud, sbb dari segi hakikatnya, islam xlayak dperbandingkan dgn agama lain, krn ia sudah diketahui islam adalah agama yg teragung dan termulia dr agama lain..begitu juga dengan umno, dimaklum bahawa umno adalah parti majority Islam, dan sepatutnya faham dan lebih baik dari parti non muslim.. tetapi jelas, jemaah islam umno telah mengalami GHURUR, terkeliru dlm tindak tanduknya..

9. sepatutnya islam memerintah, tetapi jelas islam yg diperintah..
dikala menang selesa dberi mandat memrintah negara, kesempatan ini tidak digunakan sebaiknya utk mengangkat islam secara bersungguh2, menerangkan keindahan hukum islam kpd org kafir..tetapi sombong dan angkuh. kini, sesudah kalah ditimpa musibah, baru lah beria2 kononnya inginkan Islam yg sebenar, barulah berlagak hero memperjuangkan melayu islam.. padahal segalanya sudah terlambat di dalam umno.

10. Sedangakan isu rasuah didlm ‘keluarga’ sendiri pun tidak Berjaya dihapuskan, inikan pula cuba bertindak lebih alim dari orang lain..

11. ingat, golongan munafik(islam pada nama shj) lebih hina kedudukannya berbanding org kafir diakhirat kelak..ini sejelasnya diperkatakan di dalam al-Quran..kenapa Allah memberi penekanan terhadap ayat ini. Apabila dikaji dalam pengajian metodologi al-Quran dan Hadith, jelas antaranya,golongan seumpama ini telah wujud dari zaman dahulu, dan Allah menekankan bahawa ianya akan wujud sehingga bila2. Oleh kerana itu Allah memberi peringatan di dalam al-Quran mengenai bala yg akan ditimpa oleh golongan munafik ialah neraka, yang mana di dalamnya diberi makan dan minum dari sumber api dan kepanasan.

12. walau PAS menunjukkan sikap ‘ramah’nya terhadap DAP, tapi dalam masa yang sama, sikap berhati2 dan berwaspada tetap ada dlm berurusan dgn mereka..ini yang sepatutnya, bersangka baik, menunjukkan sikap yg baik, dalam masa yg sama berhati2. Bukannya berlagak samseng, seolah2 Islam itu agama yg ‘keras’ dan tidak berhemah dlm mentadbir. PAS tidak sesekali merestui dlm apa2 perkara yg kelas berlawanan dgn al-quran dan hadith.

13. Disini sepatutnya faham, PAS mengambil pendekatan ‘berhubungan’ dengan DAP adalah dalam perkara yang baik sahaja, ada pun perkara yg tidak baik, PAS menolaknya, begitu juga ketika PAS memilih utk bergabung dgn Umno dahulu, PAS bersetuju dlm perkara yg baik, adapun yg tidak baik, jelas PAS tidak berkompromi mngenainya. PAS cuba mengambil ‘ijtihad’ semasa ini berlandaskan keperluan memilih mudharat yang kecil berbanding mudharat yg lebih besar. dan ini memerlukan ruang atau soalan yg khusus utk dibincangkan.

Farhan Ghadzali said...

Tentang SEMUA isu yang anda utarakan itu..dah luar topik penulisan saya..saya tak ungkit langsung bab2 lain kecuali MASALAH PRINSIP..

menjawab karangan yang anda tulis secara panjang lebar di atas, SAYA KIRA, BIARLAH ORANG2 (PEMIMPIN2 YANG MENGGERKKAN PARTI MASINg2 SEKARANG....BIAR MEREKA URUSKAN SENDIRI)

KITA PUN KADANGKALA TIADA BUKTI YANG SAHIIH JUGA...JADI SAYA TAK BERANI NAK CAKAP..dan tak layak untuk saya menuduh mana2 pihak yang terlibat dengan skandal2 ini

kerna....MEDIA...HANYA PANDAI PROPAGANDA CERITA...

APA2 PUN.. SEKALUNG TERIMA KASIH SAYA UCAPKAN PADA "ATS PAGAR" YANG KINI SUDAH MEMILIH PAS..

MUNGKIN LEPAS NI TAK PAYAH LAH TULIS NAMA TU "ATAS PAGAR" YA..hehe

TERIMA KASIH BUAT SEMUA PENYOKONG PAS..

(^_^)

kini_pas said...

terima kasih..hehe..jawapan td yang xdpt dipertikaikan oleh saudara..

biasanya ape bila diperkatakan macam2..saudara biasanya cpt melatah tak tentu hala.."
dia ni fanatik"..
"kau nk tunjuk hebat"...
"kau ingat kau hebat sangat ke??"
" x payah nk tunjuk hebat kat sini.."
"Kau penyokong fanatik pas."
"Kau x bersyukur dengan umNo?'

itulah antara kata2 sedara kpd mereka. tp skrng sdara hnya kata biarlah mereka pemimpin2 shj uruskan hal ini..ada sedikit nada penyerahan disitu.. mungkin tanda penerimaan apa yang di tuliskan..

baguslah..

Apa komen sedara ttg soalan dibwh. Soalan ini merupakan soalan ppim(proksi umno) utk dijwab oleh pas..

1. PAS kata UMNO kafir kerana kerjasama dengan MCA. Kenapa kini PAS adakan kerjasama dengan DAP ( sedangkan DAP penyokong kuat ISA Singapura dan berperanan besar dalam tercetusnya 13 Mei ) ?

2. PAS kata ingin melaksanakan Hudud. Karpal Singh kata “ Over my dead body” dan DAP lain pun bantah Hudud? Kenapa PAS kerjasama dengan mereka yang menentang Hudud?

3. Dulu PAS kata UMNO tidak Islamik kerana lantik wakil rakyat wanita, tapi hari ini PAS lantik EXCO wanita? Adakah prinsip Islam itu telah berubah?

4. Kenapa PAS sebagai Parti Islam dan beberapa orang kuat PAS seperti Mat Sabu (dulu apabila berjalan mengiring apabila berjumpa dengan YB Dato' Seri Anwar Ibrahim) kini menyokong Anwar Ibrahim apabila beliau dituduh meliwat sedangkan mereka tahu cerita sebenar? Tidakkah ini satu perbuatan yang zalim?

5. Kenapa PAS tidak laksanakan HUDUD di Kelantan sedangkan PAS berkuasa di Kelantan selama lebih 10 tahun? Apakah perlu meminta kebenaran sesiapa sebelum melaksanan HUDUD? Adakah alasan “ perlu mendapat kelulusan Kerajaan Pusat ” dulu sebelum boleh melaksanakan hukum Hudud di negeri jajahannya. Kerajaan PAS Perak tidak hiraukan amaran pusat dan terus memberikan pegangan tanah bebas kepada orang tertentu.

6. Kota Bharu yang dikenali sebagai Serambi Mekah, terkenal sebagai bandar yang kotor. Kebersihan pula adalah sebahagian daripada Iman dan merupakan amalan paling penting dalam Islam. Adakah perlu mendapat kebenaran Kerajaan Pusat sebelum melaksanakan kebersihan di Kelantan ( Yang lebih dikenali sebagai KKI- Kerajaan Kotor Islam oleh ramai pelancong) sebagaimana yang disarankan oleh Islam. Tidakkah ini menghina dan memalukan Islam sedangkan ini mampu dilakukan.

7. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim terang-terang mengatakan bahawa dia tidak menyokong “ Islamic State”. Kenapakah PAS bekerjasama dengan orang yang berpendirian begini. Bukankah ini suatu penipuan yang nyata?

8. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim disokong kuat oleh World Bank dan IMF. Malah, pernah menjadi pengerusi salah satu organisasi RIBA terbesar di dunia itu. Allah dan Rasul telah mengisytiharkan perang kepada mereka yang mengamalkan RIBA. Kenapakah PAS boleh bersekongkol dengan Anwar Ibrahim, orang yang mempromosikan RIBA dan tidakkah PAS juga menjadi penyokong RIBA? Sedarkah PAS dosa RIBA? Bukankah ini perbuatan yang tercela dan munafik?

9. Kenapakah masih ramai penyokong PAS menganggap orang bukan PAS itu bukan Islam? Kenapakah fahaman ini tidak dibendung dengan mentarbiahkan Islam secara sopan dan berhikmah? Ini telah menyebabkan perpecahan berlaku di peringkat akar umbi yang tambah melemahkan Islam. Bukankah ini merupakan satu amalan yang amat zalim?

10. Proton adalah kereta yang dikeluarkan oleh sebuah “Negara Islam”. Umat Islam terlepas daripada dosa fardu Kifayah. Kenapakah PAS mengikut rentak orang lain ( terutama DAP untuk menidakkan kejayaan orang Islam?). Tidakkah ini dinamakan khianat terhadap kepentingan Islam yang akhirnya menghakis kewibawaan umat Islam itu sendiri terutama apabila Negara Islam lain boleh turut berbangga dengan kejayaan ini?

Farhan Ghadzali said...

Bila jawab nanti ko kata aku lagikan??

so baik aku diam dan TERIMA KASIH KAT korang je..

korang ni ada masalah laa agknya..

bila diam tak boleh terima,kata aku tak dpt nk jwb..pastu bangga bila aku tak ckp pape..

bila aku jwp japgi macam2 laaa korg ckp lagi...


masalah apa korg ni???

be realistic kawan..SEKALI LAGI TERIMA KASIH!

ElNino said...

hehe..
bile x leh jwb,mula lh sdare 'konar baring' ye..
tu lah sdre,yang hak tetap hak..
dan yg batil ttp btil...

MUSTAHIL yg batil mmpu mnafikan yg hak...
sudh jlas,jwpn2 kt atas ni sdh mnjwb sgla prsoalan ttg kjsama PAS-PKR-DAP..
PAS tdk pernah mngubah prinsipnya...
Dasar PAS ttp Islam..
Matlamat PAS ttp Daulah Islamiah..

Tinggalknlh kpl UMNO yg sdh smkin karam sdre..
yg sdah tsesat jauh drp lndsn Islam sebenar..

sy lgsg tdk ada mslh dgn sdre..
kritikan sy pd sdre bkn bsifat pribadi..
tp smta2 ats tnggungjwb sy kpd Islam,utk mnegakkan kbenaran dan mruntuhkan kzaliman..

Moga2 sdre broleh Hidayah drp ALLAH S.W.T utk menilai mane yg hak dan mane yg batil.

WALLAHUALAM.

Farhan Ghadzali said...

diam cuma nak meredakan keadaan..

pemikir yg baik perlu ada pemikiran begini...

tidak sembrono membuat andaian dan sebagainya..

character assasination yg kalian lakukan mungkin cara yg bagus, tapi ia bukan cara seorang pemikir yg analitik dan kritikal

moga boleh ditingkatkan dalam masa kesemasa..

apa2 pun..terima kasih kerana menghangatkan ruangan ini..serta DOA-DOA kalian

afiq said...

salam...

hangat betul post ini..
dua2 pihak sgt berteloransi dlm mengeluarkan hujah masing2...

Cuma pengalaman saya ingin menyatakan pentingnye berdebat tanpa emosi yang keterlaluan...

Harap2 faham la pihak yg mane saya maksudkan...

mizbi dan el nino teruskan perjuangan anda... Allahuakhbar..

kebatilan pasti tidak dpt menafikan hak.....

Wallahua'lam...