Thursday, December 4, 2008

Mungkin Mukhriz Mahathir kena masuk Debat DiRaja?

Mari kita tinggalkan kisah Debat DiRaja yang mana kemenangan telah berpihak kepada UPM. Tahniah juga diucapkan kepada pasukan UIAM yang berjaya meraih tempat kedua. Apa yang boleh saya katakan tentang kekalahan tersebut mungkin kerana tekanan tempat sendiri, juga untuk mempertahankan kejuaraan tahun lalu.

Saya terpanggil untuk berkomentar tentang isu cetusan Mukhriz Mahathir, yang mana pada saya ianya telah mengakibatkan satu kontroversi yang hebat sejak akhir ini. Mari tinjau kenyataan logik Nurul Izzah.



-Nurul Izzah bidas Mukhriz




Katanya..."jika Mukhriz benar-benar seorang "pejuang bangsa Melayu", beliau seharusnya menentang Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam Inggeris (PPMSI) yang menyebabkan kemerosotan mutu pendidikan khususnya di kalangan masyarakat Melayu luar bandar yang miskin, dan bukan menghapuskan aliran pendidikan lain". [Rujuk]

Kita rujuk apa yang Mukhriz telah nyatakan seperti mana yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia seperti berikut:

"Menurutnya, menerusi sistem pendidikan sedemikian semua sekolah pelbagai jenis diserapkan di bawah satu sistem pendidikan kebangsaan dengan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan kecuali bagi subjek Sains dan Matematik yang diajar dalam bahasa Inggeris".





[Ulasan Saya]

1) Saya rasa slogan 'Setia Kawan' kini mungkin boleh diterima oleh MCA dan MIC selepas Mukhriz membuat kenyataan sebegitu rupa.

2) Kini slogan siapa yang lebih bermakna. Adakah 'Berani Berubah Tak Tentu Arah' atau 'Setia Kawan' dalam erti kata semangat kekeluargaan dalam UMNO mahu pun dalam BN.

3) Nak jadi sangat Ketua Pemuda UMNO...haa jawab jangan diam. Itu sebab bila orang cabar ajak berdebat kena sahut cabaran tersebut. Jangan takut untuk berdebat.

4) Ini masalahnya bila seseorang yang nak jadi pemimpin hebat tetapi takut untuk berdebat.

5)Kalau diri sendiri tak punya karisma dalam seni pengucapan, jangan mimpi untuk dapat sokongan undi remaja masa kini.


**Tiada Tapisan!

2 comments:

Anonymous said...

no need to enter royal debate
he just need to be sincere in what he thinks will serve the community
i believe in time, we'll know whether his idea will bear fruit or not...

Farhan Ghadzali said...

idea means nothing if u cant deliver it, other words..we need idea + well communication skills i.e, public speaking n debating..

if u miss one of that above, i believe..u r nothing!